24 hodin Le Mans sólo - 13. díl. Drak Pišta a ohlédnutí za Le Mans 2007
A máme tu poslední díl Pištova vyprávění o Le Mans
Poučení na závěr
Nejedná se ani tak o poučení z krizového vývoje neboť jsem za celou
akci žádnou opravdu krizovou situaci nezaznamenal, spíše tak ve smyslu bajek
případnému čtenáři který dočte až sem naznačit o co tu vlastně celou
dobu šlo. Tedy počínaje startem a konče příjezdem do
cíle jsem si celou dobu užíval atmosféry závodu. Nebudu tu filozoficky
rozebírat, jak bych se byl býval tvářil, kdybych byl býval hodil držku a
případně si způsobil nějaké zranění, kdyby vytrvale 24 hodin pršelo,
kdybych se snažil překonat nějaký svůj dřívější vlastní výkon
z minulého roku a podobně. Ani jednou jsem nezaznamenal výskyt myšlenky
typu „kdy už to konečně skončí“, „co tady vůbec dělám“ či
šrekovské „Kdy už tam budééém?“. Po celou dobu si člověk díky
zdravení se se soupeři a jízdě ve vláčcích může vychutnávat tu
sounáležitost s ostatními závodníky a to i z jiných kategorií. Narazí
tu na spoustu individualit jak stylem jízdy a přístupu k závodu, tak
duševního chápání, případně závodního oděvu. Pokud vás nerozhází
ty davy bruslařů na dráze, pořádný fofr skopečka, nějaká ta nepřízeň
počasí, pohled na nějakou tu cizí odřeninu, odpadlíka až „mrtvolu“,
kamínek (či dva) nastrčený osudem před brusli do největšího sešupu
v noci když je trať kluzká a prší takže se v tom fofru musí přivírat
oči před dešťovými kapkami a ještě se za této situace při jízdě na
jedné noze ohlížet kdo že do vás zezadu najede, pokud máte rádi týmovou
spolupráci a jízdu ve vláčku, milujete popichování od soupeřů a svého
doprovodu, potom je pro vás 24h rollers Le Mans ta pravá akce. A když si
ničím nenecháte zkazit náladu a vychutnáte si to jako já až do samotného
konce, potom můžete zvolat upravenou parašutistickou říkanku „Chceš si
taky rozbít držku pojď se s námi rozjet z vršku!“.
Tak to je 24 hodin Le Mans 2007 tak jak jej na vlastní kůži prožil a
zažil inlajn Drak Pišta spolu se svým věrným supportíkem Věrkou
… a bonus jak se na správnou reportáž sluší
Někdy má člověk sen, že by rád zažil něco, co není tak úplně
obvyklé, ale nemá představu co konkrétního by to mohlo být. Jste na kurzu
lyžařských instruktorů, skončil instruktážní film a nechce se vám jít
ještě spát. Tak jen sedíte a čekáte co bude. A on se promítá ještě
jeden film. O partě inlajňáků, kteří se vydali na netradiční
24 hodinový závod do Le Mans po vzoru automobilů ale s bruslemi na
nohou.
Po shlédnutí se ptáte sami sebe, co je na tom tak zajímavého, pár
nadšenců se opičí po jiných nadšencích a hoblují 24 hodin furt dokola
jedno kolečko. Ale přitom vám to nedá spát, je to do jisté míry opičení
ale dost originální opičení. Startovat v ponožkách, mít zmáknutou
strategii a taktiku v rámci týmu, mít zorganizovaný podpůrný tým, který
sice nemusí přezouvat kola a tankovat benzín, ale o to více se očekává
jeho podpora duševní. A najednou máte motivaci, vždyť to je napínavé už
teď jen při pomyšlení jaké to může být, být součástí takového
závodu. Vzhledem k mým mizivým zkušenostem jsem si netroufal se přihlásit
do družstva, abych jim to nepokazil. Ale český individuál tu ještě nebyl.
Není s kým konzultovat co to s vámi udělá, na co se jako individuál
připravit. Na únavu? Na jízdu v noci? Na bolavé neposlouchající nohy?
Jezdíte si na bruslích jen tak pro zábavu a najednou závod, a né jen tak
ledajaký závod. Pěkně bláznivý závod. Na jedné straně lákavá
představa býti českým individuálním průkopníkem, ale vydržím to? Balud
sice říkal že bych mohl být prvním individuálním Čechem, ale raději
bych si to jen tak testnul jako týmák. Jednou za půl hodinky si dát
kolečko, pak oddech. No ale jak k tomu přijdou ti ostatní v týmu když to
třeba vzdám. V týmech už naštěstí není volné místo (naštěstí pro
týmy), tak je to jasné budu individuálem. Supportíka jsem sehnal, takže se
můžu klidně vesele znemožnit sám. No co, o nic nejde, tak se tam
v nejhorším prostě budu jen tak plácat. Ale ve finále vám to stejně
nedá a začnete si chystat strategii, připravovat si jídelníček a
přemýšlet o tom, co všechno vás tam může potkat, a hlavně trénovat
jízdu v noci po osvětlené stezce, přijem potravy za jízdy a teoreticky
i to vyprazdňování již ztrávené potravy.
Už nejde o prvního Čecha, už jde o tu výzvu, o tu vlastní hozenou
rukavičku. Udržím se ze začátku na uzdě abych nezačal závodit
s týmáky, a po pár kolech se neutavil? Nebudou mne deptat ty davy co mne
budou neustále předjíždět? Co budu dělat když začnou bolet nohy nebo
přijdou křeče? Na zranění raději ani nepomyslet. A tak se po filmu dáte
do řeči s Baludem a Ufonkem, a zjistíte že to jsou bezva sportovci kteří
taky rádi občas něco netradičního. A najednou si chcete s nimi taky
užít takový závod a přitom jim neudělat ostudu, využít jejich týmových
zkušeností, ale přitom jít tak trochu vlastní cestou.
Sbalíte si potřebná fidlátka, dofuníte přes kus Evropy do Le Mans, odstartujete, z vesela si tak pro radost kroužíte po trati a ani se nenadějete 24 hodin uplyne jako voda a najednou máme po závodě. Týmáci, kteří mají každý za svojí kariéru najeto mnohonásobně více kilometrů než já, vám gratulují a málem k vám obdivně vzhlížejí, že oni by si to netroufli. Nechápu je a na oplátku zase já gratuluji jim k výborným umístěním týmů. Ale asi je to podobné, jako já bych si netroufnul být s někým v týmu. Ta představa, že to ostatním můžu pokazit díky malým zkušenostem a nejistotě jestli vůbec dojedu, by mne příliš svazovala. Jako individuál to mám vše jen na své triko a soutěžím vlastně jen sám se sebou a svými představami. Jasně, mohl jsem se nechat otrávit všemi těmi předjíždějícími závodníky, hrubším asfaltem než jaký jsem čekal, nočním deštěm, silným větrem a únavou. Ale já se rozhodl, že si to pořádně užiju, abych potom třeba mohl napsat, jaké to bylo vlastně fajn snažit se překonat něco co jsem si sice naplánoval ale přitom o tom dopředu neměl žádnou konkrétní představu.
Ano, výsledek nic moc viděno z pohledu čistě sportovního. Ale pokud se
vám mé povídání líbilo a třeba vás k něčemu dokonce inspirovalo, tak
potom to splnilo svůj cíl. Budou další individuálové kteří určitě
ujedou daleko více kilometrů než já, byli, jsou a budou týmáci, kteří na
trati nebo v depu zažijí větší srandu a nebo taky nervák, ale třeba
nemají potřebu o tom napsat nějaké pojednání.
Tady se nabízelo podat autentické svědectví jednoho sportovního nadšence
(až blázna) který za celou svoji kolečko bruslařskou kariéru ujel na
bruslích před závodem když moc tak 300 – 400 km v průběhu roku, nikdy
se neúčastnil žádného in-line závodu a pak si klidně jen tak vyrazí do
Le Mans. Po návratu pak po pár dnech vytáhne brusle, vyrazí na svoji
oblíbenou stezku a pochvaluje si, jak byl ten intenzivní 24 hodinový
trénink úspěšný, protože to co dřív ujel za 50minut a musel se pořád
soustředit na styl, nyní zvládne za 40minut jakoby nic. Proto se také
osmělil a dal si v září v Brně půlmaraton kde zjistil, že v této
vedlejší disciplíně (když se přes léto nedá jezdit na běžkách) je
podstatně úspěšnější než v té zimní a nevymetá poslední příčky
ve výsledkové listině.
Na tomto místě bych rád poděkoval Baludovi a Ufonkovi za potřebné rady a duševní podporu, známým i neznámým bruslařům, kteří neváhali a slovem či gestem mne povzbudili ať už při tréniku nebo přímo v závodě na dráze v Le Mans a také mému supportíkovi Věrce, která se bez jakýchkoli předchozích zkušeností svého supportíkování zhostila hned napoprvé opravdu na výbornou.
Počkám si na nějaké vaše ohlasy a když bude zájem, mohu se s vámi
podělit i o mé zimně běžkařské zkušenosti. Před dvěmi lety jsem
v podobném duchu popsal jak jsem se stal na stará kolena běžkařským
závodníkem.
Třeba pak někteří z vás potom v zimě vyrazí na běžky nebo přímo na
běžkařské závody (když se někdy nedá přes zimu jezdit na bruslích).
Protože ono se každý rok na vysočině na Třech studních také běhá
24 hodin na běžkách.
S přáním „Ať se nám ta inlajnová kolečka pěkně otáčejí a nohy
nebolí!“
se s vámi loučí
inlajn drak Pišta
Diskuse
Komentáře k textu
Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentář
K textu nebyl napsn dn koment.