Když jsem v sobotu 4. srpna seděla
v německém vláčku směřujícím do Briewskow-Finkenheerdu, mísily se ve
mně různé pocity. Radost ze sluníčka, ale zároveň obavy. Znáte to!
V krajině české totiž automaticky neplatí rovnice cyklostezka rovná se
bruslostezka. Popisek v mapce „asfaltováno“ ještě neříká nic o tom,
jak asfaltováno… K tomu jsem si vždycky Odru-Nisu představovala jako
menší cyklistickou dálnici.
Ale na útěk bylo trochu pozdě
A i když jsem si to ještě neuměla představit, čekal mě
týden plný slunce, větru a rychlosti. Týden, ve kterém jsem před spaním
měla definitivně pochopit pravidla toho pochybného „kulečníku“
s červenými koulemi (doufám
. Kdy jsem zase dokázala mluvit jazykem, který jsem si dávno
zvykla nepoužívat a tak trochu sobecky se ujistila, že to zvládnu! Že
tenhle svět možná není tak velký, jak se zdá a že cítit se v něm
ztracená nemusí nutně znamenat jí zároveň být. 
Odra-Nisa je cyklostezka, která (překvapivě
kopíruje tok dvojice
řek. Od svého startu u nás na severu České republiky až do dalekého
cíle u Baltského moře je dlouhá asi 538km. Na bruslích jí ale sotva
můžete projet celou. Na severu má podle mapky, tak i podle několika fotek
na internetu, pár delších neasfaltovaných úseků (třeba se na tom ale
pracuje). Já si pro svůj průzkum vybrala trať z Brieskow-Finkenheerdu (cca
6 kilometů jižně od Frankfurtu nad Odrou) do Hagenwerderu (cca
11 kilometrů jižně od Görlitz), dohromady o celkové délce asi
195 kilometrů. Trať jsem si rozdělila do šesti úseků (přeci jen, byl to
průzkum, mohlo to dopadnout i tak, že bych to šla pěšky
a taky jsem si moc
nenakládala z obavy o své tělo, které bylo do června nuceno nedobrovolně
nic nedělat).
Pokud se někdo vydá v mých stopách a pak mi bude chtít vynadat –
klidně může. Mé svědomí je čisté! Můj neověřený tip je, že by pouť
mohla jít prodloužit do města Schwedt (cca o 114km), kde má mapka hlásí
samé asfaltované úseky. Ale jak se (pokud Vám energie vydrží) v tomto
textu dozvíte – mapka je občas spíš orientační, takže za tenhle úsek
už nadávky vracím! Aspoň do té doby, než ho projedu. Kdy? Nevím
.
Do Brieskow-Finkenheerdu se snadno dopravíte
vlakem. Z Liberce například s přestupem v Žitavě, Drážďanech a
Cottbusu (http://www.db.de). Cesta z Žitavy
trvá asi pět hodin, záleží na tom, jaké chytnete přestupní časy.
Popisovat německé vláčky nebudu – nemá to cenu, je to prostě nádhera.
Jezdí přesně a mají záchodky, kterým se tak dá s čistým svědomím
říkat. Pokud vyrazíte o víkendu, ušetříte díky Schoenes Wochenende
Ticket – která Vás přijde na 33 EUR (úspora do Brieskow-Finkenheerdu je
podle internetu asi 5 EUR) a dopravovat se s ní daného dne můžete po
celém Německu (snad kromě nějakých ICE spojů).
Něco málo k ubytování. Já si ho obvolala a zařídila den před odjezdem
(uá, já a telefonování do Německa
. Na problémy s vytíženou kapacitou jsem narazila
jen jedinkrát. A jeden cyklistický německý pár mi také u snídaně
líčil, že můžou nastat problémy v Bad Muskau v období víkendu.
Bydlet se dá slušně – se sprchou a snídaní – do třiceti eur za noc.
Někde jsem dokonce dostávala i slevu. Asi jsem hodný ubytovaný
Uvedené ceny jsou za
jednolůžák a po případné slevě – tudíž vyjadřují realitu, se
kterou jsem se setkala.
Eisenhüttenstadt – Pension Zum Schnauz – 26 EUR za noc se
snídaní.
Guben – Pension Zur Neisse – 32 EUR za noc se snídaní.
Forst – Cafe am Kegeldamm – 80 EUR za dvě noci, 2× snídaně, 2×
večeře a jeden oběd (jó, tam jsem si žila
.
Bad Muskau – Pension Max, 20 EUR za noc se snídaní (skvělou 
Rothenburg – Preusischer Hof, 23 EUR za noc se snídaní.
Ták, a pokud Vás to ještě nepřestalo bavit, tak Vás budu chvíli nudit
popisem své krásné cesty! Upozorňuji, že jako autorka tohoto
dlooooooouhého textu nenesu žádnou odpovědnost za úrazy způsobené pádem
spících a znuděných čtenářů ze židlí, případně nehradím ani škody
způsobené nějakým tím rozlitým kafíčkem do klávesnice! Užijte si
to. 
Sama, bez GPS (což jeden z mých
„techno-kamarádů“ přijal s upřímným zděšením ) a dokonce i bez
kompasu. To byl plán! Ale po pravdě, už na nádraží
v Brieskow-Finkenheerdu jsem se dostala do víru svého orientačního
nesmyslu. V té vesnici byly totiž nádraží dvě! A tak největším
problémem prvního dne bylo cyklostezku vůbec najít… Mé putování tak
trochu nedobrovolně začalo výstupem na most přes železnici, kruhovým
objezdem, mírným sjezdem k hlavní autotrase směrem na Eisenhüttenstadt a
pak hurá přes most na hlavní cyklostezku.
Netrvalo dlouho a ocitla jsem se v blízkosti řeky Odry. Část cesty byl
k dispozici úzký asfaltovaný hrázní násep, tak i široká stezka po jeho
boku. Na mé krátké nohy byl násep ideální a oproti stezce měl
výhodu – výhled. A jak se posléze ukázalo, možnost volby neplatila po
celou trasu a tak jediného nevyužitého nájezdu by se později mohlo litovat!

První den byl ideální! Slunce a asfalt hladký tak, že hlava by se Vám
zamotala. A kytičky
A tráva
A vzduch a
občerstvení v Aurithu… Nádhera! Přesto všechno, měl jednu oběť! Toho
nebohého čmeláka, který se po čelním nárazu s mou helmou bezvládně
sesypal k zemi! Chudáček! Bzzzzzz… sorry… bzzzz…
Aniž jsem to tušila, byl první den také na dlouho posledním, co jsem
potkala nějaké kolegy inlinisty. Jak se totiž ukázalo, jako bruslař jsem
byla na stezce tvorem nejen vzácným, ale nakonec zcela osamoceným. A ono
i toho cyklistu by tam člověk občas těžko hledal. Odra-Nisa a cyklistická
dálnice? Ha ha…
Večer jsem si dokonce stihla nakoupit v místním Lidlu, ač byla sobota, měl
otevřeno až do 20:00 (a kdybych polovinu nákupu nevysypala na chodník, bylo
by to ještě lepší ).
Pro druhý den jsem si večer v penzionu
vymyslela „zlepšovák“. Na Odru-Nisu se v Eisenhüttenstadtu napojím
přes stezku kolem Oder-Spree kanálu. Ha! Lehce se řekne, ale hůř se činí.
Na první pokus jsem skončila na hřbitově (trochu předčasně ), ale
nakonec jsem se po terénním dobrodružství a silnici slepované tak, že
i Češi by mohli závidět, ocitla tam, kde jsem chtěla. A ten krátký
úsek hrázního náspu stál za to! Alespoň mi dodal odvahy…
Mou malou knížku (Oder-Neisse Radweg, u nás prodává sopka.cz, nebo pro
Liberečáky i Fryčovo knihkupectví) totiž její autor zpracoval mírně
nadčasově! Ono v tomto případě „asfaltováno“ znamenalo spíš
„jednou bude asfaltováno“. Přede mnou se táhnul úsek s povrchem pěkně
zpevněné, nicméně stále pouhé hlíny.
Překvapilo mě to. Mírně řečeno. Úsek z Eisenhüttenstadtu do Ratzdorfu
byl totiž jeden z mála, který jsem na internetu našla jako doporučený pro
inline (byla tam sice uvedena obtížnost těžká. Ale nevím, nevím. Jezdit
po hlíně se mi nezdá těžké, spíš nemožné!). A tak, po chvíli
váhání (jít na bus, nebo to nevzdat), jsem hodila brusle na záda a vyrazila
přes stavbu. Ta naštěstí nakonec nebyla moc dlouhá. Asi po jednom kilometru
už jsem se válela u Odry a chystala se na bruslo-pokračování. Na
jedenácti kilometrech do Ratzdorfu se podobný zážitek ještě jednou
zopakoval – ale vzdát se už pro tentokrát neplatilo ani za možnost.
Něco k asfaltu – taková lahoda jako den před tím to přeci jen nebyla,
ale 90mm kolečka s trasou neměla žádný problém. A menší by to zvládla
také – Ratzdorf, místo soutoku Odry a Nisy, je jedním z mála
významných (těch nějak opravdu významných
bodů na trase!
Identifikovat ten slavný soutok nebyl snadný úkol. Nakonec se mi to ale snad
povedlo a tak jsem s klidným svědomím mohla vyrazit dál. A ups, zase
pěšky – tentokrát trocha lesní cesty (můžete pravda volit, buď
ošklivé panely kolem Nisy, nebo právě tuto, o něco kratší, lesní
cestu). Ale každá námaha má svou cenu – povedlo se mi tu vést první
rozhovor v německém jazyce, po jehož absolvování jsem si nepřipadala jako
úplný idiot A to se taky počítá…
Pak cesta ubíhala po klasickém (=dokonalém) hrázním náspu. Až do vesnice
Coschen (kde mají krásný železniční přejezd
, v jejímž okolí vede
stezka po silnici (ovšem takové, že auta na ní moc nepotkáváte). A taky
kolem kukuřice, spousty kukuřice… Dál a dál, zasněně, že jsem si ani
neuvědomila, že jsem v cílové stanici své denní pouti – Gubenu.
A kdyby se tam každý kanál nechlubil, jakého města že je majetkem, jela
bych asi ještě mnohem dál. Neděle má v Německu také jedno úskalí,
otevřený obchod s jídlem zkrátka nenajdete. A tak jsem se k večeři
krmila pětieurovou pizzou v místní restauraci.
Krásná etapa, největším terénním zakolísáním byl asi stometrový
přechod přes kočičí hlavy v Gross Gastrose
. A když jsem za vodní elektrárnou v Griessenu
překonala krátký (asi desetimetrový
výstup po štěrku, připadala jsem si jako
v ráji, hotovém arboretu. Dokonale rovná, dokonale hladká stezka se stíny
nízkých jehličnanů – to byl můj zlatý úsek.
Zpátky do reality jsem se vynořila u staré (už nefunkční?) železnice,
jejíž trať jsem chvíli kopírovala. A u Nisy mě po malé odbočce od
řeky (do Briesnigu) uvítali čápi… A silný protivítr! 
Čas mého odpočinku. Tělo si o něj sice nijak
zvlášť neříkalo, ale rezervace penzionu ano . A tak jsem se
nebouřila!
Ve Forstu se dá volno trávit všelijak. Osobně doporučuji Ostdeutscher
Rosengarten (pro studenty vstup 1.5 EUR) a koupaliště, které je vskutku
skvostné. Můžete si tam dokonce skočit z desetimetrové věže – pokud
tedy nepatříte mezi ty (stejně jako já), kterým se dělá špatně už na
kraji doskokového (5 metrů hlubokého) bazénku . A jestli Vás
v přeplave dvaasedmdesátiletý důchodce z Cottbusu, který mluví plynně
německo-polsko-anglicky, tak mi věřte – nejste první! J o, a nakupovat
můžete v Lidlu nebo Kauflandu. Zkrátka, až na tu komáří masovou vraždu,
kterou jsem musela spáchat, abych se druhou noc trochu vyspala, město
snů.
I tento den mě z hlediska terénu čekala trať takřka ideální (zase
asi jen tak 50 metrů kočičích hlav). Jinak cesta ubíhala po dokonalém
hrázím náspu a po automobilově nijak vytížených silnicích (příjezd do
Bad Muskau). Úsek z Gubenu do Bad Muskau by se bez problémů dal spojit
v jeden.
Návštěvu Bad Muskau bych doporučila hlavně všem libereckým zastupitelům.
Protože tam Vám
mají park tak veliký, že projít ho během jediného odpoledne je takřka
nemožné. A když máte to štěstí a vyprovází Vás z něj vítr před
bouřkou, zažijete pod těmi stromy něco, na co budete dlouho vzpomínat.
A třeba se stihnete vrátit včas do penzionu Já to nestihla a tak jsem
pořídila aspoň nějaké bio-chleby v Aldi. Tak dobré, že další dva dny
radši jsem byla radši o hladu, než abych je do sebe vpravila. 
Hned ráno jsem se chtěla zase napojit na
cyklostezku. Vytipovala jsem si pro to v mapce most. Bohužel, ten most byl
zároveň územím nikoho mezi Německem a Polskem. Prošla jsem si tedy celní
kontrolou – byla tam dokonce i fronta! A přes bariéry se samozřejmě na
stezku nedostala… A tak – otočila jsem se a jela zpět. Ale aspoň jsem
konečně měla zážitky z Polska! Pokud totiž Němce mimo snahy s Vámi
komunikovat něco charakterizuje, pak je to jejich posedlost právě touto
zemí. „A už jsi byla v Polsku?“ ptali se mě pořád dokola. Bad Muskau
jsem tedy opouštěla se zadostiučiněním, že jim mám pro příště co
vyprávět!
Bylo na čase si i trochu máknout! Zvykla jsem si na tu rovinku. Ale
borovicové lesy, kterými je tato trasa posetá, v sobě ale skrývala nejedno
překvapení. Kopečky a sjezdy. Žádná hrůza! Ačkoli jsou tyto úseky
nejednou „prudké“, jsou kraťoučké. A ty borovice jsou tak krásné!
Né, stojí to za to, tohle je opravdu nejhezčí část celé cesty!
Ale občas, i přes to okouzlení, je potřeba dívat se k zemi. Ony ty
borovice, holky v růstu, pod sebou mají trochu víc bordelu, než jsem byla
v jiných úsecích zvyklá. V nejmenším případě jehličí, o trochu
hůř větvičky, a ještě hůř větve. A tak i mému zasněnému já jedno
z těch nechtěných tělísek zastavilo zadní kolečko! Jak elegantní jsem
v tu chvíli byla, asi nemusím popisovat
A jak jsem to udělala, že jsem si tu „hubu“
nakonec nerozbila? To opravdu netuším…
Přesně jak jsem očekávala, ráno u snídaně
už jsem další dvojici německých cyklistů líčila své zážitky z Polska
A dokonce jsem to
zvládla i v minulém čase:-) Né, fakt! Zatímco v Eisenhüttenstadtu jsem
byla za německého negramota, tady už jen za částečného!
V původním plánu jsem měla krátký přesun autobusem. Mapka hlásila
neasfaltovaných deset kilometrů mezi Rothenburgem a Deschkou. Ale pochybnost
hlodala. „Sakra, přece teď nepojedu autobusem!“ Nakonec jsem se rozhodla
pro průzkum.
A povím Vám, takových neasfaltovaných stezek, těch bychom u nás
potřebovali víc! Tady zas má nadčasová mapka trochu německé stavitele
podcenila a úsek, který je v ní značený jako „cyklostezka v plánu“
je ve skutečnosti „cyklostezkou v reálu“. Jet úsek do Deschky autobusem?
To by byla blbost největší!
A i v Deschce jsem se dostala do mírného rozporu s mapkou. Ukazatelé si
tak trochu nevěděly rady (jeden ukazoval vlevo, druhý vpravo
něco jako Deutschšmejd).
Mapka říkala vpravo. Já jela ale vlevo. V dobré víře, že se dostanu
k Nise, kde v mapce zase stála „cyklostezka v plánu“. V tomto
případě ale bohužel v plánu zůstala i v reálu a cesta mě vedla
vesnicemi Zodel, Ober-Neudorf… Šlo to, ale zpětně – zkusila bych to
radši vpravo 
Po asi kilometrové procházce polní cestou jsem měla Görlitz na dosah. Vede
do něj krásný sjezdík, bohužel ale na jeho konci jsou kočičí hlavy,
které Vás budou skoro celou cestu městem (alespoň po směru Odry-Nisy)
provázet. Jak jsem se ale dostala k Nise „za městem“, byla to lahoda.
Sice toho bordelu na trase mohlo být míň, ale ten pocit, že už jsem skoro
doma – přešla bych snad i horké uhlíky! A po krátkém písečném
přechodu (cca 30 metrů) mě čekala už jen báječná stezka do
Hagenwerderu.
V cíli jsem si chvíli pohrávala s myšlenkou prozkoumat v mapce
„neasfaltovaný“ úsek do Žitavy, ale na nádraží, kde mimochodem ještě
nezjistili, co je to jízdní řád, mi dala příroda jasně najevo, že už se
mnou měla trpělivosti dost. A spustila pěknou sprchu…
A tak, ukončila jsem svou pouť tam, kde jsem měla v plánu – na
nádraží v Hagenwerderu (a za 5 EUR se dostala domů)! Za sebou jsem měla
týden, kdy mě příroda opravdu milovala (zatímco západním Německem
cloumaly deště, mé Powerslidy opravdu ani jednou nezmokly
. Kdy jsem si připadala
jako v ráji…
Snad jen, že nejbláznivější nápady bývají nakonec nejlepší! A že
se vyplatí tomu věřit. Tahle cesta mého osamoceného já do země nezemě,
do víru jednoho ztraceného ráje (kterým Odra-Nisa opravdu je), ta opravdu
stála za to. Můžu ji s klidným svědomím doporučit všem, kteří občas
zatouží zmizet. Jen tak, beze stopy a snad i bez důvodu – s batůžkem,
flaškou na pití a samozřejmě – s bruslemi! 