Dokud nejde o život, jde o ....
jistě všichni víte, o co. Já začínám mít ale pocit, že na bruslích už vážně někdy jde o život. O tom, že na brusle by měla být přilba stejně samozřejmá jako na kolo stejně tak o chráničích alespoň na ruce, když už ne na kolena a lokty už se popsalo mnoho a mnoho bajtů. Zatím nikde jsem ale neviděl nějaký popis, jak by se bruslaři měli chovat, když jedou společně nebo se jich někde potká více najednou. Přitom dnes, kdy se dá pořádně bruslit jen na několika málo místech, se setkává množství bruslařů v podstatě pořád a ne každý se chová ke svým kolegům ohleduplně a o vražedné situace není nouze….
O tom, že na brusle by měla být přilba stejně samozřejmá jako na kolo stejně tak o chráničích alespoň na ruce, když už ne na kolena a lokty už se popsalo mnoho a mnoho bajtů. Zatím nikde jsem ale neviděl nějaký popis, jak by se bruslaři měli chovat, když jedou společně nebo se jich někde potká více najednou. Přitom dnes, kdy se dá pořádně bruslit jen na několika málo místech, se setkává množství bruslařů v podstatě pořád.
Dokud nejde o život
Z vlastní bolestné zkušenosti jsem se nakonec rozhodl, že se pokusím o krátké shrnutí a vyprovokování diskuze na toto jistě veledůležité téma. Stejně jako při všem v našem životě, jde vlastně jen a pouze o komunikaci mezi námi. Je jasný, že když spolu bude mluvit francouz a japonec svými rodnými jazyky, tak si moc nepokecají a nakonec skončí u řeči, která je nám všem stejně blízká – u posunků. Na bruslích se většinou pohybujeme dost rychle na to, abychom byli schopni nějak reagovat na nedálé změny chování toho před náma, vítr hvízdá v uších a tak ani křičení moc nepomáhá, protože dozadu to prostě slyšet není.
Řekněte si kudy pojedete….
Když už jsme u toho křičení, tak to doporučuju použít při předjíždění pomaleji jedoucího bruslaře, cyklisty nebo chodce. Všude, kde jsem kdy bruslil velice dobře funguje, když předjížděnému dáte jasně vědět, kudy pojedete. Výkřik: „Jedu zprava!!!“ – v cizině je dobré se tyhle fráze naučit v jazyce země, kterou projíždíte a případně je ještě opakovat anglicky, je jasná zpráva o tom, že se mihnete po pravé ruce toho před vámi. Nezbývá než doufat, že ví, která je pravá. Pro ty, co s tím máte pořád problém mám malou radu. Položte ruce dleněma dolů s roztaženýma prstama na stůl před sebou a ta ruka, na které vám palec a ukazovák vytvoří písmenko L, tak ta je levá. Samozřejmě, že stejně se křičí i průjezd zleva nebo dokonce mezi dva zamilované bruslaře, pěkně středem.
Řeč těla mnohé odhalí….
Jak už jsem na začátku naznačil ne vždy se dá komunikovat nahlas a tak se používá několik posunků, které jsou celkem jasné a výmluvné. Pokusil jsem se vytvořit obrázek bruslaře (říkejme mu třeba Lojza), tak jak vypadá ze zadu a co všechno se dá za ním z jeho posunků pochopit jsem sepsal do následující tabulky. Je důležité upozornit, že tohle neplatí jen pro rychlobruslaře, ale pro každého, kdo za sebou někoho má nebo cítí. Nikdo z nás nemůže vědět, jestli se náhodou jednou neocitne na druhém konci a bude rád, když ho ten před ním včas varuje. Signalizaci je proto potřeba dávat včas, ale zase ne moc brzo Chce to trochu cviku.
Lojza jede kupředu a ničeho se nebojí | Lojza má ruce pěkně sbalené na zadku, vychutnává hlaďounký asfalt a těší se na…. Všichni jedou v klidu, schovávají se za Lojzou a využívají jeho aerodynamický stín, aby šetřili síly. Současně všichni spoléhají na to, že Lojza dává pozor, kam se řítí a že včas upozorní na nečekané komplikace. | |
Překážka vlevo nebo v pravo | Lojza ukazuje k zemi rukou ve směru překážky, jako by na ní chtěl ukázat. !!!POZOR – Neplést se změnou směru!!! ruka by neměla vyjet nad úroveň pasu, ukazuje dolů napnutá v lokti. Většinou se jedná o díru, kanál, cyklisty či jiné bruslaře. Počet prstů může oznamovat počet překážek. | |
Překážka napříč přes dráhu | Lojza ukazuje mírně roztaženými rukami, dlaně obrácené k zemi, jako by chtěl předvádět letadlo. Většinou ten pohyb uděláte isntinktivně, při přejezdu nějaké příčné překážky, jako jsou koleje, překopaný asfalt, potok a tak podobně. Jedná se o velmi důležitý posunek, obzvlášť před kolejema, je k nezaplacení. | |
Překážka podél dráhy | Ukazuje se rukami u stehen dlaně obrácené dovnitř a ruce se pohybují dopředu a dozadu podél stehen. Naznačuje nějakou překážku, která je podél dráhy jizdy – nejčastěji jsou to koleje vyježděné v asfaltu náklaďákem nebo koleje pro tramvaj atd. | |
Odbočení vlevo nebo v pravo | Stejně jako na kole, se ukazuje upažením do směru, kterým se Lojza v zápětí vydá. Je potřeba ukázat skutečně zřetelně aby nedošlo ke zmatení (ne)přítele. Velmi hojně využíváno v zahraničí na stezkách, které se vzájemně kříží a existuje velký výběr možností, kam se vydat dál. Lojza to ví a tak nezastavuje jen ukáže směr. | |
Pozor, něco se děje | Lojza zpozoroval nějaké neznámé nebezpečí, které je nečekané a překvapivé. S největší pravděpodobností bude muset brzdit, nebo dělat nějaký prudký manévr. Všichni za ním by měli okamžitě znamení zopakovat. | |
!!!POZOR – Nebezpečí | Lojza vidí nějakou velmi nebezpečnou situaci a začíná brzdit a bude prudce manévrovat. Nejčastěji se používá při pádu člověka před Lojzou, náhle skončenou silnicí, autobus v protisměru atd. Všichni by měli okamžitě zopakovat znamení a začít brzdit, což je v našich krajích velmi opomíjená dovednost. |
Je mi úplně jasné, že od zítra asi všcihni nezačnou upozorňovat své kolegy, že budou vyvádět nějakou změnu směru a stylu jízdy, ale doufám, že alespoň trochu se situace na našich cestách začne zlepšovat. Je možné, že jsem ve svém osvětovém nadšení na nějaký typ signalizace zapoměl, nebo máte z vlastní zkušenosti ověřeno něco jiného. Neváhejte a připojte své zkušenosti a rady do diskuze.
Sdílejte článek kliknutím na ikonku oblíbené sociální sítěDiskuse
Komentáře k textu
Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentář
K textu nebyl napsn dn koment.