Čištění ložisek
Blíží se konec sezóny a jistě jste se zamysleli, jak brusle dobře ošetřit, opravit a zazimovat. Celou sezónu sloužily a byli jste spokojeni, jak dobře jezdily. Budou tak jezdit i dále? Už nejezdí jako, když byly nové?. Koupili jste nová kolečka a pořád to není ono? Podíváme se na ložiska a jejich čištění.
Po vyšroubování koleček z rámu (frame, nůž) vidíte, že v každém kolečku jsou dvě ložiska. Po jejich vyndání vám ještě do ruky (na stůl nebo na zem spadne tzv. spacer, neboli vymezovač. Vymezovače jsou dvojí velikosti o vnitřním průměru 6 nebo 8 mm.
Ve fitness bruslích budete mít nejpíše ložiska uzavřená z obou stran plechovou krytkou. Pokud máte ložiska s nerozebiratelnou krytkou, tak vaše údržba skončí otřením lozisek hadříkem a sestavením celé brusle. Větší sranda začíná s rozebiratelnými ložisky. Nejprve odstraníme pojistný C-kroužek pomocí jehly a pak vyndáme krytku. Udělejte to na obou stranách ložiska.
Uvnitř ložiska uvidíme ložiska uchycená v tzv. kleci. A nejspíše si také všimneme, jestli je ložisko namazané tukem (vazelinou) nebo olejem (většinou bude už suché). Ve fitness bruslích se používá k mazání tuk. Kolečka se s ním točí o něco méně než s olejem, ale má to velkou výhodu. Obvykle je nemusíte téměř vůbec čistit a nepoškodí je ani menší déšť a jízda po prašné cestě. Tuk zachytí nečistoty ještě dříve než se dostanou se na kuličky. Pokud je v ložiskách opravdu hodně nečistot a rozhodnete se je vyčistit, nezbývá než tuk dobře vymýt a nahradit novým. Čištění se budeme věnovat podrobněji dále.
Nejvhodnější mazivo je asi tuk LGLT2 nebo LGMT2. Nedávejte do ložisek tuku příliš mnoho. Mazání olejem se provádí pouze jednou až dvěmi kapkami speciálního syntetického oleje. Pak už zbývá jen ložiska opět složit, naskládat do koleček se spacery a vložit kolečka do brusle. Příští práci si můžete trochu ušetřit tím, že ložiska zavřete jen z jedné strany (strana, kde jsou vidět volné kuličky, volná zůstane strana, kde je vidět klec). Ložiska pak vložíte do kolečka tak, aby z vnější strany byla krytka (zevnitř koleček nečistoty do ložisek nenalétají). Nezapomeňte na správné vložení koleček podle jejich opotřebení (děláte to jistě pravidelně .
Čistění ložisek od nečistot a starého tuku je nejnepříjemnějsí práce. Po mnoha pokusech s mácháním v technickém benzínu, naftě, petroleji a dalších chemikálijích, případně ještě s pomocí starého kartáčku na zuby zjistíte, že to pořád není dokonale čisté. Nejlépe se ložiska vyčistí, když se mohou otáčet a při točení se vyplaví i poslední kousky nečistot. Zkoušeli jsem to v ruce po dlouhém namáčení a pořád se nám nedařilo ložiska vyčistit. Firma Bont začela nabízet elektrický čistič ložisek, eshop. Šedesát dolarů za motorek na baterky je celkem dost. Ovšem vyplavit nečistoty otáčením opravdu funguje.
Jednoduchým postupem jsme si vyrobili vlatní čističku.
Materiál na výrobu: 1 mixér (nebo jak se to správně jmenuje) na zpěnění kávy a 1 hmoždinka velikosti 8.
Nástroje: kleště nebo pilka na železo, tavná pistole.
Postup výroby:
- Uřízněte (ustřihněte) konec s pružinkou. Zbyde jen holý drát, kterým už nic nezamícháte.
- Do hmoždinky vtlačte hmotu z tavné pistole (co se tam vejde).
- Do hmoty ve hmoždince zasuňte mixer ustřiženým koncem drátu a nechte vychladnout.
Postup čištění: Otevřené ložisko nasadíte na hmoždinku. Roztočením v nádobce s čistidlem (nechám na vás, každý preferuje něco jiného) a opřením ložiska o stěnu nádoby zajistíte, že se ložisko bude protáčet a nečistoty se uvolní do kapaliny. Ložisko pak vytáhněte z kapaliny a nechte protočit na sucho. Tím ho částečně vysušíte.
Pokud mažete ložiska olejem je dobré čištění provádět asi po každých 10 hodinách jízdy. Oproti tuku jde čištění mnohem lépe, protože nemusíte tuk pracně dostávat z ložiska.
Několik poznámek na konec.
- Některá ložiska se prodávají s krytkou jen na jedné straně. Jiné typy mají místo kovové krytky jen gumovou, která by měla mít menší tření a lépe se s ní manipuluje při čištění.
- Konstrukce ložiska počítá s určitým typem mazání. Dodržujte raději doporučené mazání. Tuk nebo olej. (výměnou se nic nestane, jen vůle kuliček bude mít za následek asi větší opotřebení)
- Mazání olejem je opravdu lepší a ložiska jedou lépe, ale musíte se smířit s častým čištěním.
- I ložiska mazaná tukem je třeba čistit. Pravidelně je kontrolujte otevřením.
- Pokud na bruslích zmoknete nebo jezdíte na vodě, mějte na mysli, že i namazaná ložiska mohou zrezivět. Nejlépe je vyčistěte hned po jízdě. „Prevencí“ proti zrezivění je snažit se ložiska udržet pohyblivá. Dokud jsou mokrá točí se dobře, ale po vyschnutí okamžitě tuhnou a reziví. Neměla by zatuhnout, poté už je velice těžko roztočíte a vyčistíte.
- Pokud budete dobře pečovat o ložiska, vydrží vám hodně dlouho. Určitě ojedete několik sad koleček než dojde na výměnu ložisek.
- Fotky jsou focené při čistění ložisek mazaných olejem, asi po 6 hodinách jízdy na suchém a čistém povrchu.
- Vyrobenou čističku nám předvedl Kamil Zavoral v Le Mans a od něj jsme to okoukali.
Diskuse
Komentáře k textu
Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentář
[1] : : : reaguj : web
Se zájmem jsem si přečetl článek o čištění ložisek. Doporučuji vám proto vyzkoušet velice jednoduchý a účinný způsob praní ložisek: Ložiska vložte do vařící vody s tekutým mýdlem, několikrát je vyvařte, až je voda čistá a pak je nakonzervujte, aby nerezavěla. Kromě tuku, doporučuji použít k mazání sprej s teflonem, který má vynikající vlastnosti …
Hezký den MiK
[2] : : : reaguj : web
[1] Miroslav Kňažek: Díky za dobrý tip na čištění. Tento způsob jsem ještě nezkoušel. Mazání sprejem s teflonem jsme vyzkoušeli a mohu potvrdit výborné vlastnosti. Jen je potřeba dát pozor při mazání, aby se sprej nedostal na kolečka, která potom krásně kloužou do stran
Článek je už starší. Možná by stálo za to, doplnit ho novými zkušenostmi. Máte někdo ještě další tipy na čištění a mazání před sezónou? Můžete je napsat do diskuze nebo na email honza (zavinac) inlajn.cz
[3] : : : reaguj :
ahoja, a jak mam vyndat ty loziska z kolecek??? nejak mi na to nestaci moje IQ DIX
[4] : : : reaguj : web
[3] vosy:Záleží na tom, jaká kolečka máš. U fitnes bruslí se používají vymezovače neboli spacery (ty hliníkový trubičky, kterými se protahuje šroub), které jsou napříč celým kolečkem. Sundat se dá tak, že do té trubičku zatlačíš třeba vhodně silnou tužkou .
U speedových je spacer jen mezi ložisky uvntř kolečka. Ideálním nástrojem je proto do L zahnutý imbus (prodává se jako sada nářadí na kolo) a tím to ložisko pomalu vypáčíš…
No a pro fajnšmekry je tu tohle
[5] : : : reaguj :
Stejně nechápu jak se to stahuje, já zběsile ťukám/tlačím upravenou uhlazenou hlavičkou velkého hřebíku zevnitř na ložisko a to buď povolí nebo ne. Povolí.. Ale nemám pocit , že dělám dobře těm drahám pro kuličky. Je fakt že F100 s těma lentilkovejma kolečkama jdou rozdělat i za ten kryt, ale to taky není ono. To se zase bojím o ten kryt. Přitom u k2moto jsou ty s tou trubičkou, navíc jejich tool je přesný a sundat to jde bez potíží rukou (jednou jsem to měnil v jedoucim aute narychlo a bez potizi). Jak funguje ten lis? na co tlačí? Pěkný postup je na skf http://www.skf.com/…me/solutions?… ale moc to neřeší demontáž.
Zkoušel jsem výše uvedenou čističku a nic moc – rychle se mi dostala mastnota podel tyčinky do té lepicí hmoty a začlo to protáčet. Tak jsem to narazil na hřebík a vrazil do vrtačky a to šlape. Ale jinak používám stlačený vzduch, pěkně to roztočí ložisko a vytlačí z něj bordel. Kapku oleje a zas roztočit. Jede to jak z praku. A ještě jede pokus jsem spáchal a to ultrazvuk – dle návodu jsem to strčil do vody s čističem , lezlo z toho děsný bahno, starý zatuhlý ložiska to rozjelo, ale pak byla pakárna to vyfoukat vzduchem a roztočit s olejem. Ale teď jedou fajn
[6] : : : reaguj :
[2] HonzaH:Tak v Praze Běchovicích je ultrazvuková čistička, která bude čistit i návštěvníkům areálu. Jen se musí domluvit termín na www.bontland.com.
[7] : : : reaguj :
Dají se rozebírat a čistit ložiska SG9? Nějak jsem na rozdíl od ILQ9 nepřišel na systém otevření ložiska.
[8] : : : reaguj : web
[7] luk: Podle obrazku, ktere jsem nasel na webu, nejsou loziska SG9 rozebiratelna. Zkouseli jsme tento typ krytu rozebirat a nevim, ze by se to nekomu podarilo.
[9] : : : reaguj :
Ahoj, jak mám poznat, které ložiska jsou vyndávací a které ne? Nechci něják složitě rýpat do těch ložisek… Předem dík za odpověď…
[10] : : : reaguj : web
[9] Honza: Rozebiratelna loziska maji pojistny C-krouzek – perovku. Je to videt na druhem a tretim obrazku. Nerozebiratelna maji po celem obvodu loziska zalisovany krouzek, ktery vypada jako slozeny z casti. Nedostanete se tam zadnou spickou na uvolneni.
[11] : : : reaguj :
Já mám ložiska SG7 a ty jsou nerozebíratelná,tak SG9 jsou na 100% taky nerozebíratelná. Ložisko nechám v kolečku a jen otřu prach suchým hadříkem. Existuje na ty nerozebíratelná ložiska ultrazvukové čištění,ale až se zničí,tak koupím nový ložiska.
[12] : : : reaguj :
No a proto doporučuju Créme Bearings ABEC-9 a tak 4 sezóny nemusíte čistit…Mám odježděné hodně a tyto ložiska jsem si vážně oblíbil…
[13] : : : reaguj :
Poraďte kde se dá koupit mazací tuk v množství menším než 1KG. Díky
[14] : : : reaguj : web
[13] Martin: Tuk LGL2 vidim v nabidce Inlajn eshopu Obrazek i cena odpovida malemu baleni a uvedeny 1kg je zrejme chyba. Pro informace napiste email Svatovi.
[15] : : : reaguj :
Ahoj,
rozebral jsem 3roky staré ložisko a vidím, že uvnitř je pořád tuk. Když to dám vařit do vody, zmizí. Stačí to pak zastříknout olejem? Připadně jakým? Mám něco na bázi silikonu.
[16] : : : reaguj : web
[15] Horyna:Ahoj, loziska mazana tukem jsou konstruovana pro tuk. Maji vetsi „vuli“. Doporuceni je opet namazat tukem.
Po namazani olejem ovsem budou take jezdit a zrejme „lepe nez s tukem“. Nevyhodou je nutne caste cisteni a mazani pri pouziti oleje.
S olejem mame dobre zkusenosti s SKF nebo na bazi teflonu. WD40 a dalsi na bazi vody, ktere se vyparuji nelze doporucit.
Zaver:
namazes tukem = udrzba opet az za par let pokud nezmoknes, dobre vlastnosti, vetsi zivotnost, protoze jsou loziska na tuk stavena.
namazes olejem = velmi casta udrzba, vyborne vlastnosti, kratsi zivotnost.
[17] : : : reaguj :
Mohu zaslat na email zájemcům návod na výrobu – mnou vymyšlenou vychytávku na „fajnšmekrovské“ stahování ložisek bez páčení pro frekventované sundavání,kdy neničíte ložiskové pouzdro kolečka – v případě zájmu zašlu na příspěvek email daniel.rorhbach@email.cz
[18] : : : reaguj :
překlep v emailu – daniel.rohrbach@email.cz
[19] : : : reaguj :
Myslím si, že nejjednodušší, nejúčinnější a ekologický způsob čištění ložisek je ten, který se používal u výrobců ložisek ZKL, stačí ti k tomu jen voda a mýdlo …
[20] : : : reaguj : web
[19] Mirka: Máš k ZKL nějaké bližší informace? můžeš i na email, který najdeš v sekci kontakty. Díky.
[21] : : : reaguj :
Pokud myslíš na způsob čištění ložisek, tak viz: http://www.tobex.cz/…-loziska.htm