Vlevo nebo vpravo? MF DNES opět nic neřeší
V pátečním vydání MF DNES pro Liberecký kraj vyšel článek
opět na téma bruslení vlevo nebo vpravo. Popravdě řečeno je mi skoro
líto toho potištěného papíru, protože text opravdu neřeší vůbec nic a
je jen snůškou jakýchsi citací s bulvárně chytlavým titulkem:
Nové riziko na silnicích: bruslař v protisměru.
Podle mě je totiž mnohem důležitější otázka, proč se vlastně bruslaři
na silnici vydávají? Než to, jestli mají jezdit vlevo nebo v pravo.
Osobně se domnívám, že hlavní důvod proč se na silnici objevují bruslaři je fakt, že v ČR na rozvoj tohoto sportu prostě nejsou podmínky. Samozřejmě, chápu argument, že podporovat rozvoj bruslení výstavbou kvalitních inline stezek z veřejných financí je nespravedlivé vůči dalšícm sportům, které si pak oprávněně řeknou o stejnou podporu. Na druhou stranu si ale myslím, že právě brusle a cyklistika jsou si podobné právě v terénech, které pro svůj pohyb využívají a tak by asi neměl být problém myslet na inlajnisty už při budování „cyklostezek“.
Sdílejte článek kliknutím na ikonku oblíbené sociální sítěDiskuse
Komentáře k textu
Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentář
[1] : : : reaguj :
Trochu mě to zarazilo. Přijde mi, že autor toho článku toho o inlajnech moc neví. Bruslaři tam vyznívají, jako ti co si za to můžou sami, že nemají kde bruslit… Nonsens na kvadrát.
[2] : : : reaguj : web
Osobně jezdím vlevo . Má to jediný důvod : tím že jedu vlevo mám dokonalý přehled co se děje předemnou a myslím že dokáži odhadnout zda mně řidič vidí ,zda reaguje také on na situaci ,kterou vidí on atd. Někdy mu signalizuji rukou,někdy pro jistotu přestávám bruslit a někdy mu ukážu že je „jednička“
Při jízdě vpravo vůbec netušíte co se odehráva za Vámi ,vůbec netušíte zda Vás řidič vidí a hlavně někdy ani netušíte zda je za Vámi auto,motorka atd.
V případě chyby řidiče nedokážete reagovat .Pouze se spoléhate ,že Vás vidí a objede Vás .
Celý problém ale je vtom ,že není kde jezdit mimo silnice ,a situace bude stále horší …
[3] : : : reaguj :
Jaké máte zkušenosti s bruslaři na silnicích? Jsou nebezpeční? – šmarja, tak tímhle to autor článku fakt rozseknul… Pokud chtěl naznačit, že bruslař je nejvíc nebezpečný element na českých silnicích, nešlo to snad líp… Nejvíc ohrožený element, možná… Ale toto
Každopádně je to fakt, já bruslení na silnici taky nemusím a tohle dohadování by vůbec nemuselo být, kdyby byly cyklostezky.
[4] : : : reaguj :
Jsem z Prahy. Pred par lety v Praze existovala prakticky jen (co ja vim) jedna trasa kde lidi jezdili na inlajnech (tehdy pouze Podolí-Nádr. Modřany). Tu trasu (ktera je dnes prodlouzena o odhadem 3km na konec Prahy)se nebojim v dnesni dobe oznacit jako Magistrálu. Jednim smerem ma cca 10,7km, tam a zpet pulmaratonek… Tim ze na ni jezdi mnoho lidi, hodne nebezpecnych, stava se nebezpecnou. Proc to tak je? Proc je nebezpecna? Je to, minimalne zcasti, lidma! Priklad: Takova „ta holka“ co si mysli ze ma par kilo navic… a tak vyrazi na brusle. Pullitrovku do ruky (jako kdyby to stacilo), Ajpoda narvat az za usni bubinky, pusti si tam na plny koule „soustavu tonu a hluku“ co slysela vcera na diskotece a lidi pos**te se, ja jedu. Tak si to takhle kodrca. Vidim ji, dvacet metru predemnou, rikam si dobry… deset metru: Zleva. Nic… pet metru: Piskam, ZLEVA! nic. Takovyhle lidi bych strilel. Obcas kdyz okolo takovejhle lidi prijedu tak jim „omylem“ strajchnu rukou o sluchatko, cimz jim vypadne z ucha… Nebo jine nebezpeci: Mamka s kocarkem. V prvni rade musim rict ze mamky s kocarkem podporuju, asi neni uplne lehky „shodit kila“ po porodu, nebo si zlepsit kondici… Ale kdyz jedou dve vedle sebe? I na 3 metry siroky stezce to muze delat probelm… To jsou podle me jen dva pripady, proc (my) chytrejsi inlajnisti odchazime z techto radoby stezek a hledame jine moznosti. Dalsi co me tak napada proc se nekteri uchyluji na silnice je taky kuli smysleni naseho mesta. K cemu bylo vymeneni asfaltu za kostky na trase Výtoň-Podolská porodnice? Bruslari ztratili minimalne pulkilometr „solidniho“ povrchu. Pravda ze prujezd Mysi dirou pod Vysehradem neni nejbezpecnejsi… Dalsi priklad. Nevim kdy to bylo, odhadem pred 3–4 roky. Kdyz uz se teda jezdilo Podolí-Modřany tak nekdo vymyslel pokracovani stezky podel koleji. Proc je nova trasa (z kvalitniho povrchu, to jen chvalim!!!) tak uzka??? Zkousel nekdo z Prazaku pokracovat z „magistraly“ do Vranyho? jezdim to na kole ale na bruslich jsem si to netroufl, sam bych do toho asi nesel, jedine asi s nejakym cyklistou (blikátko)
No a situace je u me takova: Na konci kvetna kdy se „magistrala“ zacala uz skutecne preplnovat lidma, jsem definitne (z inlajn hlediska) presedlal na Drahu v Bechovicich. U „vody“ uz jen na kole (brzdi rychlejs..)
Neco k clanku na idnesu. Olda co to psal podle me nikdy na bruslich nestal. A zajimalo by me co je za týpka „Jiří Fabián ze Železného Brodu“, par radku pred koncem.
Mimo tema: Jsem ted uz mesic ve Vidni. Kez bychom meli v Praze taky neco jako Donauinsel. Od severu k jihu ostrova se tahne sit cyklostezek s povrchem (az na par desitek metru) dostacujicim pro rychlejsi brusleni. Od severu k jihu je to 21,3km-bez aut, se sirokymi stezkami, s ohleduplnymi lidmi,… Je to misto kam si lide prijdou jen tak posedem, piknikovat, jsou zde pristupy do vody, nudisti zde maj plac, jsou zde i „freihunde“ zony, na ostrov se lze dostat z minimalne deseti mostu, jeden z toho vede primo cyklostezkou do Prateru (rusky kolo, zabavni park)
Prazaci: Kde jezdite po silnicich? jen tak ze zvedavosti
Michal
[5] : : : reaguj : web
[1] Jesper: A ne ? Kolik bruslaru se dalo dohromady a sli vyjednavat na magistra/urad/kamkoliv o nove stezce ? Mam dojem, ze vsichni cekaji, az se „neco udela“ samo.
[2] igor: A proc bude situace horsi ?
[4] Michal Holík: Vice tolerance prosim. A mozna i sebekritiky („my chytrejsi“). Ono je to tam pro sirokou verejnost a nejak se tam musite vejit vsichni. A kupodivu nikdo nema prednostni pravo. A na otazku kde jezdim – podivej se na muj blog (adresa je tu nekde kolem) a najdes tam me nejoblibenejsi trasy.
[6] : : : reaguj :
[5] tik: Nevím kolik bruslařů šlo vyjednávat na úřad. O tom mohu jen spekulovat. Jen říkám, že ten článek (nebo spíše autor článku ?) je dle mého názoru mimo mísu(např. formulace: Jsou nebezpeční?)…
Myslím, že pokud je o nějaký typ sportu, tady konkrétně bruslení, je víc stran co by se mělo snažit. Stejně jako si nemyslím, že fotbalová hřiště, která jsou dneska v každé vesnici, jsou zásluhou zástupem místních vesnických fotbalistů. Ten příměr je potřeba brát s rezervou s ohledem na velikost základen obou sportů, ale v principu mi nepřijde špatný.
Podmínky pro tolik bruslařů, tu nejsou, a tak budou bruslaři dál jezdit po silnici…
[7] : : : reaguj : web
[6] Jesper:No, ono to oklikou vede sem. Těm fotbalistům přispíváme všichni ze svých daní právě díky tomu, že jejich členská základna je obrovská a jsou tak schopní prosazovat svoje potřeby.
Ale to už jinde jsme…
[8] : : : reaguj : web
takto smutno môže dopadnúť rande na bicykloch bez prilieb: http://www.topky.sk/…a-mlada-zena
[9] : : : reaguj :
Michal Holík napsal/a: Prazaci: Kde jezdite po silnicich? jen tak ze zvedavosti
no hele v Praze poslední dobou nic moc. Podolí je o držku už nejmín 2 roky byl sem tam naposled se projet s kámoškou na fitneskách a to co sem tam viděl je děs přesně jak říkáš nejhorší je že spousta lidí když je slušně poprosím a i poděkuju když mi udělaj místo tak stejně nadává Jinak chodím do Troje s tím že jezdím dojedu od mostu Barikádníků k přívozu a tam pak pendluju na 2km úseku od přívozu dozadu za útulek protože je to tam širší a míň lidí (je tam kopec kterej se nikomu nechce jezdit . Udělali novou cyklostezku (asi 3km) ale tam je to fakt děsný úzký spousta lidí takže se taky nedá. Proto sem poslední dobou přestal jezdit na brusle do Prahy a jezdím do Brandýsa do Houštky kde je to fakt pěkný lidí tam tolik nejezdí nebo do Račic což je ráj
[10] : : : reaguj :
Dva případy ze sousedního Německa. 16-letý borec na bruslích, sluchátka na uších, chtěl odbočit na silnici doleva, na místě usmrcen vozidlem za ním. Dívka 17 let, jela na bruslích za šera na neosvětlené ulici vpravo, v tmavém oblečení, bez přilby, bez reflexních nášivek, či lampičky, zemřela v nemocnici na těžké poranění hlavy. Řidič si jí nevšiml. Tragedie pro pozůstalé i pro ty řidiče, obtížné dokazování zavinění.
Zhodnocení:
Jízda vlevo (varianta „chodec“). Mám přehled, co se na mně valí, mohu reagovat a autu se vyhnout (Igor to popsal dokonale) V případě kolize s autem, cyklistou aj. se rychlost sčítá
Jízda vpravo (varianta „cyklista“) Auto jede 50 km/h, bruslař 20km/h, náraz tedy bude ve 30 km/h, tj. větší šance na přežití Výrazně vyšší riziko, že bude bruslař zezadu sražen (opět viz Igor, druhý odstavec). Při odbočování vlevo vjede bruslař naplno do jízdního pruhu a bude ukazovat levou rukou směr odbočení? No, děkuju pěkně…
Bruslení na silnici pro auta vůbec nepatří. Bruslař při jízdě cyklicky vjíždí do jízdního pruhu auta. I pro ohleduplného řidiče bude obtížné trefit správný boční odstup. Na kole se můžu držet trvale u krajnice, to na bruslích nejde. Kvalita našich silnic je špatná, náhlý pád bruslaře následkem nerovnosti vozovky před vůz, je mnohem pravděpodobnější, než u cyklisty.
Pokud říkám NE všeobecně a už vůbec NE jízdě vpravo, mám na mysli zejména takové ty dospívající bruslaře z úvodních dvou příkladů. Představa, že kromě psychopatů v silných vozech, kteří musí předjíždět vždy a všude, cyklistů, kteří se večer vrací z výletu na zcela neosvětlených kolech bez jediné odrazky a mají šedočerné oblečení, se na našich silnicích budou prohánět legálně i bruslaři, není dobrá.
[11] : : : reaguj :
zde najdete výklad pravidel pro bruslení v Německu, http://www.mil.brandenburg.de/….c.159581.de . I překlad pomocí google naznačí, že v SRN se již možnost bruslení vpravo řeší, ale základ je vlevo. Když to obšlehneme neuděláme chybu, Němci mají jako obvykle náskok a řešení mají promyšlené. Mě se tam jezdí lépe autem, na kole i na bruslích.
[12] : : : reaguj :
Ještě k těm úrazům. Když už se někdo rozhodne, že se nechá srazit autem, pak je rozhodně lepší trefit hlavou přední sklo, než ocelový sloupek (jak se to povedlo té holce z mého předchozího příspěvku, fotku deformace auta mám v kompu, HODNĚ ŠPATNÝ, ale prý kdyby měla přilbu, bylo to výrazně lepší). To sklo se přeci jen trochu poddá.
Měl jsem kolegu v práci, který asi ve svých 20 letech bruslil na inlajnech ve středu Prahy a dostal opravdu geniální nápad. Zkusil přejet magistrálu u Muzea na bruslích (!!!??? – nemám slov, ale on je už takový magor). Naštěstí minul sloupek a zabořil to hlavou do předního skla auta, které ho srazilo, a nakonec ho ve vojenské nemocnici zachránili. Měl pak jen částečné výpadky paměti, nemohl pít alkohol (vozil nás ze všech chlastacích párty domů), ale zato si sestřičku, která ho 2 měsíce ošetřovala, vzal za ženu. Upozorňuji, že tento příběh je reálný, stejně jako moje údaje o 2 +1 cyklistech z předchozího tématu. Jinak samozřejmě držím palce všem, kdo nemají jinou možnost, než trénovat na silnici, ale dávejte bacha. V zásadě však bruslař na silnici nepatří. Jirka.
[13] : : : reaguj :
Díky Josefe na upozornění. Zde je téměř úplný překlad právní úpravy platné od 1.9.2009 v Německu, jak ji uvádí text nalezený Josefem.
Bruslař je chodec. Použití jízdních pruhů, bočních (asi myšleno odstavných) pruhů a pruhů pro cyklisty (v originále Radweg, což však může znamenat i cyklostezku) je přípustné, pokud to povoluje nově vytvořená dodatečná dopravní značka „Inline-Skater frei“. Je-li toto povoleno, musí se bruslař pohybovat vpřed s krajní opatrností a se zvláštním ohledem na ostatní provoz na pravém okraji ve směru jízdy a musí umožnit předjíždění autům. (Dle jiného zdroje může být tato značka jen v 30 km-zóně, dle dalšího zdroje působí dokonce restriktivně, kde není, tam bruslař na cyklostezku nesmí).
Dále v bodech:
Bruslař musí použít chodník, na silnici může jen tehdy, pokud chodník neexistuje.
V obci jezdí bruslař na ulici na pravém okraji, na silnici mimo obec na levém okraji.
Za špatné viditelnosti a pokud to dopravní situace vyžaduje, musí jet bruslaři za sebou.
Veze-li bruslař rozměrný předmět, kterým by na chodníku vadil ostatním chodcům, musí použít vozovku.
Jede-li bruslař na vozovce vpravo, nesmí se při odbočování doleva zařadit vlevo.
Pro přechod z jedné strany ulice na druhou je to shodné s chodci. Kde má přednost chodec, má ji i bruslař.
Z důvodu ohleduplnosti vůči chodcům je nejlépe bruslit přizpůsobenou rychlostí (Jízda krokem).
Tolik text německého zákona. Uvidíme, co nám „nadělí“ naši zákonodárci.
[14] : : : reaguj :
[4] Michal Holík:Prazaci: Kde jezdite po silnicich? jen tak ze zvedavosti Podle mě nikdo nemá na zrzka, kterej to svýho času dráždil na spedech z Ladronky až do Měcholup skrz Prahu
[15] : : : reaguj :
[14] zorg: tak asi by se to dalo, ale precijen je neco jinyho jet ve speedech 4*1×0 a v pohodlnejch fitneskach/streetech/agresivech na mensich kolesach s vetsi moznosti delat uhybne manevry pred foticima rejzozroutama :D
[16] : : : reaguj :
Bruslit se má vlevo, jelikož ze zákona je bruslař zatím chodec. Uvažuje se o změnu, že by byl v podstatě jako cyklista.
[17] : : : reaguj :
Nemáme to jednoduché, byla bych osobně raději, kdybychom byli bráni jako cyklisté. Navíc si myslím, že by vybudováním dalších cyklostezek by byly zabity hned nejméně 3 mouchy naráz, samozřejmě nejvýhodnější terén pro inlinisty, výhodná trať pro cyklisty a také potkávám spoustu běžců na těchto stezkách. Myslím si, že takových sportovišť na oblíbené sporty jako je fotbal, hokej či různá aerobní cvičení je v každém městě dostatek. Snad si jednou lidé na vyšších místech uvědomí, co by se vybudováním nových cyklostezek zlepšilo a změnilo.