Brzdění na inline bruslích není žádná věda
Když potkám někoho, kdo se o mě dozví, že jsem instruktor inline
bruslení, tak v drtivé většině první na co se mě zeptá je, jak
se na inlinech brzdí. Pojďme se podívat na pár základních
způsobů brzdění na inline bruslích.
Na našich kurzech vysvětlujeme techniky
brzdění podrobně a cíleně je procvičujeme od nejlehčích až po velmi
pokročilé. Do tohoto článku jsem vybral 4 úplně základní a k tomu jsem
přidal 5 zásad, které je dobré dodržet. A pro názornost jsem zařadil
i 2 ukázková videa brzdění pluhem a brzdou.
Technika brzdění na inline bruslích – 5 zásad, které je dobré dodržet
- Zachovejte klid – to se lehko řekne. Ale fakt je, že s klidnou hlavou všechno zvládnete lépe. Když se technika na poprvé nepodaří, přerušte brzdění a začněte znovu.
- Udržte rovnováhu – kdykoliv si nebudete na bruslích jistí, použijte jednoduchý trik: Dejte si dlaně zepředu na kolena. Svět kolem vás se zastaví a zvládnete to.
- Cvičte brzdění – určitě se vyplatí věnovat pár minut před každou vyjížďkou procvičení brzdících technik. Až nastane panika, tak na přemýšlení a trénování už bude pozdě.
- Zvažujte možnosti – před každým sjezdem z kopce se zamyslete, jestli víte, jak v něm zastavit. Pokud zapochybujete, sejděte ho po trávě nebo seběhněte v ponožkách.
- Brzděte včas – je mnohem lepší si do zatáčky najet pomalu a bezpečně jí projet, než se zoufale snažit zabrzdit ve chvíli, kdy se na vás řítí bagr.
Brzdění č. 1 – Nouzovka
Velmi často používaný způsob, oblíbený především u začátečníků je opuštění pěkného pevného asfaltového povrchu a zběsilý úprk do trávy. Funguje to. Pokud je tráva poblíž. Jako hlavní brzdící metodu ho opravdu nejde doporučit.
Nejzrádnější je místo, kde končí asfalt a začíná tráva nebo jiný měkký povrch.
Tady je potřeba se rozeběhnout rychlostí co nejbližší počáteční rychlosti na dráze a tu postupně vytrácet, nenechte se překvapit tím, že do trávníku vjedete opravdu rychle.
Obrovské nebezpečí číhá skryté v trávě v podobě různých děr, prken a jiného haraburdí. Výsledkem je zlomený kotník a rozbitá hlava. Borci cvičení v bojových uměních mají jistou výhodu, protože se dá celkem rozumně vytratit rychlost v řízeném pádu do kotoulu. Tenhle způsob brzdění je opravdu poslední možnost, ke které byste měli sáhnout až když všechno ostatní selže. Pokud ale nic jiného nemáte, tak se to použít dá.
Brzdění č. 2 – Plužením
Kdo jezdí na běžkách, tak ho zná, ale přesto se spousta lidí diví, že i tohle se na bruslích dá použít. Dá, chce to trochu cviku a neleknout se, že trochu to bolí v kyčlích, ale funguje to.
Provedení: Tento způsob brždění nemá žádné akrobatické efekty, ale je velmi náročný na sílu a hodně bolí v kyčlích.
Koukněte na video s Bárou, jak se to dělá správně.
Brzdění č. 3 – Brzdou na patě
Ať si každý říká co chce, ale většina fitness bruslí je už od výrobce vybavena brzdou na patě a její včasné a správné použití může vyřešit lecjaký problém. Když už nic jiného, tak brzdění patní brzdou dělá velký rámus a může tak upozornit okolí, že řešíte nějaký problém.
Použití patní brzdy je celkem jednoduché. Z jízdy snožmo vysunete dopředu nohu s brzdou tak, aby se přední kolečko začalo zvedat a špalík brzdy se začal dotýkat asfaltu. Současně s tím jde druhá noha jakoby do dřepu – představte si, že si ráno sedáte na záchod. Celé tělo od pasu nahoru se mírně naklání vpřed. Pozor, ale abyste se nepředklonili moc a nezačali vystrkovat zadek do vzduchu. Můžete si pomoci předpažením, zvýšíte tak svoji stabilitu. Čím větší je počáteční rychlost, tím víc si musíte „sednout“.
Bára vám to zase předvede
Brzdění č. 4 – T-Stop
Ne vždy se dá účinně zabrzdit patní brzdou. Třeba ve velmi vysoké rychlosti to může být problém než vůbec začne fungovat a tak je potřeba zkusit něco jiného. Takzvaný T-Stop nebo Téčko je velice účinný způsob jak snížit i velmi vysokou rychlost. Jeho účinnost je vykoupena jednak opotřebováním koleček a jednak rizikem, že při špatném provedení se roztočíte do pěkné piruety.
Provedení T-Stopu chce trochu cviku a každému jde na nějakou stranu lépe. Zkuste se ho ale naučit na obě nohy, protože těžko říct, kterou budete muset použít až se bude lámat chleba nebo asfalt nad dírou.
Základem je postavení zadní brusle kolmo ke směru jízdy. Brusli zvedněte a jakoby ji spouštějte ze shora za přední nohu. Z počátku můžete nechat zadní nohu trochu volnější – brusle se vám sama správně srovná. Pro dosažení maximálního účinku brzdění pak zvyšujte tlak na zadní nohu a snažte se jí přitáhnout k přední brusli. Jasný ne? Koukněte na fotku (video zatím nemám), obalte se chrániči a hurá na parkoviště.
POZOR ve velké rychlosti při špatném provedení hrozí roztočení okolo brzdící nohy!!!
Rada navíc – Technika pádu
Pád je běžnou součástí života inline bruslaře a pokud se ho naučíte, ušetříte si mnohá bolestivá zranění. Všichni se bojíme upadnout a snažíme se do poslední chvíle se situací něco udělat, končí to potom neskutečnou tlamou a obrovskou modřinou, která se hojí několik týdnů.
Chvíli to trvá, ale dá se zvyknout na myšlenku: „Radši spadnu dřív, dokud vím jak.“
Pokud jste schopni pád ještě alespoň trochu ovládat, snažte se spadnout
dopředu, tam máte chrániče rukou a možná i kolen. Správně provedený
pád končí jakoby v kliku zvaném „dámský“ a na chráničích se sunete
po asfaltu do úplného zastavení. Pokud nemáte chrániče na kolenou, dá se
pád udržet na špičkách bruslí a rukách, chce to ale nezmatkovat a
potřebujete trochu sílu.
Nebezpečí je skryto v rukách, pokud na natažené ruce spadnete hodně
rychle, obvykle to zápěstí nebo předloktí nevydrží. Padejte proto na ruce
mírně roztažené od těla a lehce pokrčené a zpočátku uvolněné. Svaly
na ramenou a zádech pak náraz ztlumí.
A ještě jedna rada navíc – Helma a chrániče
Je to stejné jako na kole, můžete být sebelepší,
stejně vám ten pes pod brusle skočí a pokud ho má páníček na takovém
tom navinovacím vodítku, tak je vymalováno. Nejdřív si rozbijete koleno,
pak hlavu a nakonec vás josefčík kousne do zadku.
Takže se rozhodněte sami. Možná by vám při rozhodování mohla pomoct
varianta dětské hry berany, berany duc. Zkuste to s někým kdo váží
80 kilo a srazte se hlavami z normální chůze. Pak tu ránu vynásobte
čtyřmi až šesti a uvidíte…
Kurzy inline bruslení
Pokud si chcete být jistí, že brzdění na inlinech zvládnete rychle a bezbolestně, tak se přihlaste na naše kurzy inline bruslení. Za 2 hodiny zvládnete minimálně 3 způsoby zastavení na inline bruslích, techniku pádu a několik dalších fint, jak si inline bruslení fakt užívat.
Klikněte sem, pokud se chcete dozvědět víc o inline kurzech…
Sdílejte článek kliknutím na ikonku oblíbené sociální sítěDiskuse
Komentáře k textu
Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentář
[1] : : : reaguj : web
Spomínam si, že kým som sa ja naučil brziť poriadne ma bolel zadok Presne ako pri snowboardovaní. To však dá vyvážiť mäkkým snehom, pri asfalte je to iné
[2] : : : reaguj :
Tak tento článek nemá chybu. Dlouho jsem se tak nepobavila. Fakt super!
[3] : : : reaguj : web
ad zásada 4.: radsi mam na zadech malej batoh s botama, kdyz si cimkoliv nejsem jistej.
[4] : : : reaguj : web
ad T-STOP: –1. T-Stop je v podstate jizda na jedne noze, kterou je dobre trenovat v ruznych podobach v bezpeci na prazdnem parkovisti. Cim dele vydrzite jet na jedne noze, tim lepe –2. na zacatku hodne pomuze rukama si vyladit rovnovahu. na videu lze pochopit i bez anglictiny: https://www.youtube.com/watch?…