Jak vybrat rám? Délka, umístění…
Toto je především reakce na článek v časopisu Magazinline č. 4, kde je na straně 42 je článek „Na co dát pozor…“. V tomto článku je pasáž řešící optimální délku rámu podle velikosti bot. Úvaha autora je podle mě nesmyslná.
Citace z článku:
„…… Jak jsme již uvedli, záleží hodně na vztahu délky rámu k velikosti boty a na tělesných předpokladech. Doporučil bych: vpředu a vzadu by mělo ½ až ¾ kolečka přečnívat. Podívejme se na to přesněji na příkladu konkrétní velikosti nohy
- Číslo boty: 40 (nebo také 6,5, resp. 26,5) odpovídá 255 mm
- Rám 12,8“ = 325 mm
- Rozdíl rám – bota vydělíme dvěma: 70/2=35 mm – o tolik rám vpředu a vzadu přečnívá přes botu. To je při velikosti koleček např. 100 mm něco přes 1/3 kolečka. A to není moc. Zvolit bychom měli takový rám, kdy rozdíl mezi jeho délkou a délkou boty dělený dvěma bude činit alespoň 50 mm. Tomu by odpovídal rám o délce 13,9“ tedy asi 353 mm.“
Autor vychází z toho, že délka rámu je udávána i s kolečky, obvykle tomu tak ale není. Udávaná velikost je od osy předního kolečka po osu zadního.
V příkladu uvedeném v tomto článku pak není výsledek 1/3 kolečka přečnívajícího kolečka přes botu, ale 85 mm, což je více než 2/3 kolečka.
Nevím jak si člověk přecházející s na speed brusle (pro kterého byl článek asi určen) poradí s doporučením pořídit si na nohu č. 40 (tj. relativně malý člověk, nejspíš žena nebo junior/ka) stovkový rám 13,9", když nejdelší běžně nabízený rám 4×100 je 13,3" (běžně nabízené12,4" – 13").
Pro představu je na následujícím obrázku okótovaný karbonový custom rám TNT 4×110 13,1".
Přehled o vyráběných rámech pro kolečka 100 a větší si nejlépe uděláte zde.
Vliv rámu délky a umístění rámu na vlastnosti bruslí
Délka rámu:
Kratší rám – lépe točivý, hůře vede ve vyšších rychlostech (např. z kopce)
Delší rám – hůře točivý, lépe vede ve vyšších rychlostech
Posun v předozadním směru:
Obecně by rám neměl být posunut ani jedním směrem, ale u některých rámů nebo bot to jde (podle umístění insertů v botě a děr v rámu). U některých kompletních bruslí zase posouvat nic nejde, ale rám je posunut již od výrobce (záleží na velikosti boty – pravděpodobně stejné kopyto pro více velikostí). U Powerslide R2 jsem měl posunutý rám cca o 2 cm dozadu.
Rám posunutý více dopředu – lépe točivý, hůře vede ve vyšších rychlostech Rám posunutý více dozadu – hůře točivý, lépe vede ve vyšších rychlostech
Posun od podélné osy brusle:
Vzadu by měl být rám uprostřed.
Vpředu bývá rám obecně posunutý k palci tak, aby při stoji neměla noha tendenci přepadávat ani na jednu stranu. Jinak je to osobní věc, na kterou lze přijít asi jenom zkoušením. Vlivy jsou různé:
- fyziologie Vašich nohou (křivost );
- styl – většinou je při zlepšování tendence k posunu vpředu, ale i vzadu směrem dovnitř
- a také kde jezdíte – např. na dráze si asi posunete rám na levé brusli více do oblouku (tj. vpředu doleva).
Klínování rámu:
Další možností nastavení rámu je vyklínování, tj. použití malých klínků mezi brusli a rám. Tím změníte úhel mezi rámem a botou. Používají se klínky od cca 0,5°.
Diskuse
Komentáře k textu
Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentář
[1] : : : reaguj : web
Ako si písal, sú to záležitosti prísne individuálne a menia sa aj so skúsenosťami – človek pomaly prichádza na to, čo potrebuje, kedy je to lepšie… Posunom od osi chodidla sa rieši naša prirodzená „čaptavosť“ teda to, či pri normálnej chôdzi dávame chodidlá špičkami k sebe, od seba, rovnobežne… Klinovaním sa kompenzuje „abeceda“, teda či sú nohy „X-áky“ alebo „O-čka“, čo má vplyv na odchýlku od kolmosti koliesok voči zemi pri normálnom kľudovom postoji resp. optimálnu odchýlku od kolmice, kedy nám to najlepšie „jede“ !!!