Rychlobruslařská hala Velký Osek 2
První zveřejněný článek o rychlobruslařské hale ve Velkém Oseku
má docela velký ohlas. Balud napsal
zamyšlení, zda je opravdu dobrý nápad stavět v menší vesnici
tréninkové centrum pro rychlobruslení, krasobruslení, hokej a další
ledové sporty.
Podívejme se do světa, jak podobné haly vypadají, kde stojí a kolik jich je. Doplněno
Všechny informace jsem hledal na Internetu. Některé informace jsou hodně detailní, některé jsou spíše útržkovité, přesto myslím, že si lze udělat obrázek o možnostech ledového bruslení ve světě.
V posledních pěti letech probíhaly závody světového poháru a mistrovství světa a Evropy ve velkých krytých halách, ale i pod širým nebem. Seznam hal je dostupný na Wikipedii Asi je zbytečné dráhy jmenovat, ale počty jsou zajímavé:
- 3× Německo (z toho 1 venkovní dráha)
- 3× Itálie (2 venkovní)
- 2× Rusko
- 2× Kanada
- 2× USA
- 2× Čína
- 1× Norsko
- 1× Holandsko
- 1× Kazachstán (venkovní dráha)
- 1× Japonsko
Počet velkých krytých hal (podobná se má stavět ve Velkém Oseku) vhodné pro světové akce je tedy skutečně malý.
Podívejme se dále jak to vypadá s ledovým bruslením v těchto velmocích. Hledal jsem jenom informace o 400m oválech. Existují různé ovály menších (i větších) rozměrů, ale ty jsem neuvažoval. Hlavní kritéria dělení drah jsou kryté a venkovní dráhy, případně jen zastřešené. U venkovních drah lze ještě rozlišit, zda je na nich umělý led nebo se upravují jen, když zamrzne. Velmi pěknou databázi hal pro rychlobruslení vytvořili na stránkách www.speedskatingnews.info
Holandsko
- 5 krytých hal
- 8 zastřešených ledových drah s umělým ledem
- 2 venkovní stadiony s umělým ledem
- 4 přírodní dráhy
Německo
- 2 kryté haly s umělým ledem v Berlíně a Erfurtu
- 9 venkovních stadionů s umělým ledem
- 73 venkovních drah s přírodním ledem
Itálie
- 1 krytá hala v Turíně
- 3 venkovní stadiony s umělým ledem
- 5 přírodních drah
Rusko
- 3 kryté haly
- 1 zastřešenená dráha s umělým ledem
- 3 venkovní stadiony s umělým ledem
- 12 přírodních drah
Norsko
- 3 kryté haly
- 15 drah s umělým ledem bez střechy
- 17 přírodních drah
Kanada
- 3 kryté haly
- 2 venkovní areály s umělým ledem
- 13 přírodních drah
Hodí se uvést jiné dostupné informace o „Kanadě“, kde jsou uvedené počty drah stejné.
Česká Republika
- 1 přírodní dráha „Studnice u Hlinska“
Ostatní státy si můžete najít sami. Pokusím se uvedená čísla zhodnotit. Počet krytých hal pro velké světové zavody je malý. V Evropě se jejich počet zvýšil díky nedávným olympiádám (Turín, Hamar, obě víceúčelové haly). Jinak by tu byly jenom v Berlíně, Erfurtu a Heerenveenu.
Myslím, že stavba haly by měla navazovat na fungující rychlobruslařské oddíly, které trénují na přírodním ledu nebo uměle chlazených dráhách. V ČR se zatím nebruslí ani na přírodním ledě (i když se nás o tom snaží přesvědčit novináři). Logickým krokem s relativně malými náklady by bylo vybudování nekrytých nebo jen zastřešených drah s umělým ledem. Za vybudování těchto drah by měly ve spolupráci se svazem bojovat bruslařské oddíly, které dokáží takové dráhy využít a přitáhnout pozornost veřejnosti k rychlobruslení. Stavba kryté haly se v tomto ohledu, kdy se v ČR téměř nikde nebruslí, zdá jako bláhový nápad.
Poslední odstavec se týká provozu haly. Nové haly se stavějí jako víceúčelové, které lze uvnitř přestavět pro mnoho různých příležitostí. Je to způsob, jak trochu lépe zařídit financování. Například hala v norském Hamaru provozuje led pro rychlobruslení jen ve vymezených termínech a ještě tyto dny rozděluje podle kvality ledu, alespoň podle webu Hamarské haly Jaký plán provozu a jeho financování je vymyšlen pro halu ve Velkém Oseku?
Zřejmě by se o postavení haly dalo uvažovat v případě, že by se v ČR pořádaly Olympijské hry.
Sdílejte článek kliknutím na ikonku oblíbené sociální sítěDiskuse
Komentáře k textu
Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentář

[1] : : : reaguj : web
Naprostý souhlas .
Můj poznatek : V Praze se postavila cyklostezka za 150 mil.korůn !!! Za tyto peníze se dalo postavit 75 inline drah o délce 400m a šířce 6m !
Pro kazdé město jedna dráha , tím by mohlo vzniknout několik desítek oddílu . To by již mohla byt slušná základna .
Dnes v podstatě není ani kde trénovat na kolečkových bruslích ,které jsou provozem malem zdarma .

[2] : : : reaguj :
Je dobrým nápadem postavit další sportoviště (sportovišť se obecně nedostává) a rozšířit tak nabídku o rychlobruslení. I s ohledem na popularitu Martiny Sáblíkové která by ke sportu přitáhla další lidi.
Je ale velmi svérázné, ekonomicky pochybné a pro rozvoj tohoto sportu nepochopitelné postavit halu uprostřed ničeho (se vší úctou). Ke sportu nedostanete další lidi kteří by museli zbytečně z dálky dojíždět. Neboli děti a mládež. Ideální poloha je u stanice hromadné dopravy u velkého města – v ČR dává smysl snad jen Praha nebo Brno. Tak aby členové oddílů mohli sednout do autobusu, tramvaje nebo metra a po škole/po práci přijet trénovat. Tím se povede halu „naplnit“ a najít další rychlobruslařské talenty.