Jak poznat dobrého inline instruktora?
Často se setkávám s lidmi, kteří se ptají, jak poznají správného instruktora inline bruslení. A popravdě řečeno je to hodně těžká otázka. Nicméně se na ní pokusím v následujícím textu nalézt odpověď.
Co musí umět instruktor inline bruslení?
První jednoduchá odpověď se nabízí sama: Musí umět bruslit. To je určitě pravda, protože asi těžko byste poslouchali rady jak řídit auto od někoho, kdo ho v životě neřídil nebo od někoho, kdo při každé jízdě havaruje a rozbije sebe i své okolí.
Samo umění bruslit nestačí.
Co je instruktorovi platné, když bruslí jako pánbůh a přitom není schopen vám vysvětlit, proč zrovna vám se nedaří rozjet nebo zastavit nebo jen stát na místě, aniž byste sebou švihli o zem?
Instruktor musí být rádce.
Správný rádce se dívá a pak ukazuje a radí, jak věci udělat správně. Dobrý instruktor by měl pohledem poznat, kde je skrytý problém a měl by znát způsob, jak se s problémem můžete vypořádat.
Instruktor dbá na bezpečnost.
Příklady táhnou a tak by mělo být samozřejmostí, že instruktor, který Vás má učit bruslit bude mít na sobě přilbu a chrániče už v době, kdy k vám ladnými pohyby přijíždí po cyklostezce, aby se s vámi přivítal. Pokud vytahuje přilbu a chrániče z batohu až těsně před vámi, nebo bude dokonce učit bez těchto pomůcek, tak honem pryč. Takový člověk si neváží vlastního zdraví, jak by si mohl vážit vašeho?
Nemachruje na vás
Tahle vlastnost patří především do oblasti komunikace, ale občas vídám úkazy, kdy se instruktor pokouší udivit své klienty úžasnými kousky a přehnaným líčením vlastních schopností.
Umí používat brzdu
Určitě jste to už slyšeli od někoho známého, že brzda na bruslích je k ničemu. Pokud tohle řekne váš instruktor, tak honem pryč, tady jde o život. Brzda na inlinech je vymyšlená fakt dobře a její používání by mělo patřit do základů každého inline kurzu.
Umí a brzdit i jinak
Brzdění na inlinech je pro každého začátečníka největší noční můrou a váš instruktor by měl zvládat alespoň 3 způsoby zastavení bruslí. Klidně ho na začátku kurzu požádejte, ať vám ukáže jak umí zastavit různými způsoby.
Na co si dát pozor před kurzem
Když si kurz domlouváte tak už z komunikace by mělo být patrné, jestli člověk se kterým se setkáte je nebo není profík, který se bude starat především o vás. Bez problémů byste se měli dozvědět odpovědi na svoje běžné dotazy, měli byste předem vědět cenu kurzu a co zhruba se na kurzu můžete naučit.
Není od věci se porozhlédnout po webu a facebooku jaké má instruktor nebo vámi vybraná škola reference. Co říkají minulí účastníci o proběhlém kurzu a jakou historii za sebou instruktor má. U nás to najdete třeba tady a tady.
Zajímavé je taky vědět, kde všude zvolenou inline školu můžete najít. Ty větší bývají většinou spolehlivější, protože si svoje instruktory pečlivě vybírají a hlídají jejich kvalitu. ALe nemusí to být pravidlo. Inlajn.Cz najdete v Praze, Plzni, Českých Budějovicích a Liberci. Nově teď připravujeme Ostravu, Olomouc a Hradec Králové.
Jaký kurz si vybrat
Základy inline bruslení se dají naučit docela rychle. Řekněme tak za 4 – 8 hodin. Záleží na tom, jak jste na tom fyzicky a kolik času chcete výuce věnovat. Běžně existují odpolední kurzy, kde ve zhruba dvouhodinové lekci proberete základy a na ně pak v dalších lekcích navazujete.
Nebo jsou víkendové kurzy, které jsou fyzicky náročnější, ale za víkend se naučíte bruslit dostatečně kvalitně na to, abyste si mohli troufnout na vícedenní výlet třeba v Německu nebo jinde v zahraničí. Na víkendové kurzy je možné docházet a spát doma, nebo se ubytovat v místě kurzu a kromě výuky bruslení si užít i trochu zábavy s novými lidmi.
Klikněte pro více informací o inline kurzech
Sdílejte článek kliknutím na ikonku oblíbené sociální sítěDiskuse
Komentáře k textu
Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentář
[1] : : : reaguj :
Naprosto nesouhlasím s tímto textem pokuď instruktor nemá chraniče ani helmu ničemu to určitě nevadí,zákon mu to nenakazuje a pokuď si neváží vlastního zdraví je to jeho věc,další věc je že na bruslích nemusíte hned přijít o zdraví nebo se zranit na bruslích jsem začal v 5 letech a žádnej úraz jsem neměl do svých současných let 27.Vše záleží od stylu jízdy,pokuď budete jezdit z kopců nebo zkoušet parádičky na zábradlí určitě bych si vzal helmu ale většina lidí jezdí pouze nikde na oválu a pokud je začátečník tak určitě nenabere na rovině velkou rychlost tudíž mu nehrozí větší zranění. Co se týče textu: Umění používat brzdu.Co k tomu říct opět jen žvásty člověka co na bruslích nikdy nestál,brzda na bruslích není vymyšlená dobře a hlavně není moc účinná dosti záleží na výrobci a na modelu každé brusle ale v podstatě učinost brzdy je mizivá a mně osobně vadí při ostřejší zatáčce doprava já jsem si jí osobně odmontoval tím neřikám že pro začátečníka to je dobrá volba začátečník začíná na rovinách max. na mírných kopečkách tím pádem brzdu ani nevyužije pokud to rozjede nechá to volně dojed a brzdit může i bez brzdy.Závěrem dodat: člověk co psal tento text neveděl co napsat tak si vymýšlel aby měl vůbec co napsat.Dobrého instruktora poznáte podle určitě jiných věcí než podle toho jestli má helmu a chrániče a umí používat brzdu.Naschle
[2] : : : reaguj :
No, milý Ladislave, já zase teda zásadně nesouhlasím s Vámi, protože to co píšete Vy jsou podle mě žvásty. Pokud má někdo něco učit, má jít příkladem. Tj, mít všechny ony chrániče, zvlášť, pokud se kurz týká dětí. A s tou brzdou… to je taky kec největší, buďto jí neumíte používat vy, nebo nevím. Hnedka po Tčku mi to přijde jako nejúčinnější brzda, mimojiné se šetří kolečka apod., pokud na to umíte šlápnout, zastavíte za okamžik takřka na místě. A žvásty, že začátečník někam časem dojede, to je fakt úsměvné. Sice, ano, dojede, ale až pojede na Vaše dítě nekontrolovaně a bude čekat až „dojede“, budete prskat jinak. Bruslím spoustu let a dělám instruktora, podotýkám, že mám i certifikát a s článkem mohu jedině souhlasit. Bye
[3] : : : reaguj :
Jéje, tak se asi začnu podepisovat celým jménem, když je tu více píšících Jirků. Už jsem chtěl původně taky něco napsat, ale pak jsem si řekl, vybodni se na to.
Inspirován článkem Ladislava jsem však hledal statistiku úrazů inlajnistů, ale veřejné statistiky na inetu nejsou. Je známo z novin několik případů úmrtí s různou příčinou, často se jedná o „vycházkové“ inlajnisty, kterým podjedou brusle a spadnou dozadu na hlavu. V jednom takovém případě nepomohla ani helma. Asi jí ta dívka neměla dostatečně upevněnou. Statisticky se jedná o rizikový sport s převahou zlomených zápěstních kůstek. Osobně jsem byl u toho, když odváželi holku s otřesem mozku sanitou do nemocnice – jak jinak, bez přilby, zato měla chrániče na kolenou a rukou…
[4] : : : reaguj :
Kdo pochybuje o užitečnosti chráničů a přilby, tomu rád ukážu svoji „výbavu“. Nejsem žádný začátečník, bruslit umím, sem tam dám závod, v mém věku nejsem ani nezodpovědný hazardér. Pád na hlavu jsem ale již zažil a odřené chrániče z několika pádů, třeba když se vám do jízdy někde v parku připlete dítě, mluví za vše.
[5] : : : reaguj :
To, co napsal Ladislav beru jako provokaci na probuzení diskuze, jinak to snad ani nelze chápat. Bez patní brzdy by měli jezdit jen ti, co přesně vědí proč tak činí, nejspíše jezdí závody nebo provádějí speciální triky. T-čko je možná účinnější, ale pro běžného fitnesáka je patní brzda základ, a každý by měl ovládat co nejvíce způsobů brždění, které zvládne, nejlépe všechny dostupné. Ochranné pomůcky ? Bruslím přes 50 let (začátky na ledních, pochopitelně), nejraději kopce nebo dlouhé štreky, a za posledních 5 let jsem upadnul 2 x, a to vždy když jsem zapoměl chrániče. Můj známý – starý bruslař-mazák, zásadně bez chráničů, zlomené zápěstí když ho překvapili ve sjezdu do zatáčky 3 cyklisti vedle sebe v protisměru… Prostě, smrtelný úraz můžete mít jen jednou za život, opravný termín není. Já bych si jako instuktora vybral Víťu.
[6] : : : reaguj :
Ahoj, příbuzný je doktor a podle toho co a s čím mu chodí lidi do ordinace, tak své ženě (je jí už přes 50 ale dost sportuje) doslova zakázal. Brzdičku neumí bohužel 1/2 lidí pořádně použít a část si jí sundá právě proto, že ji neumí použít nebo protože jsou „machři“ a podle toho to taky stezkách tak dopadá… A můj názor na helmu – hodí se i při pomalé jízdě (a tím víc čím jedete rychleji, provoz je hustější a víc cyklistů), ale je to každého věc. Na kurzech mě přijde normální že ji musíte mít. Sám ji nerad nosím, protože když jsem byl malej tak se nenosily helmy na kolo, na lyže, v autech vzadu nebyly ani dětské sedačky atp…
[7] : : : reaguj :
Jednoznačně se držím pravidla, které jsem slyšel na závodech od trenéra, co říkal svým svěřencům (kolem 18 let, žádné malé děti).„OBUJU BRUSLE, NASADÍM HELMU A PAK SE TEPRVE POSTAVÍM NA BRUSLE !!!!!“. Nejsem žádný začátečník,odjel jsem několik závodů ČMP a Lifeinline a bez helmy neudělám ani krok. Navíc já osobně jezdím i s chrániči,měl jsem asi 3 větší pády většinou ve skupině a odnesly to opravdu jenom chrániče, kombinéza a odřené brusle. Ono není nic příjemného jet 5 m po asfaltu.A s názorem, že začátečník jezdí pomalu a třeba na okruhu, a tam se mu to nerozjede a nepotřebuje helmu a brzdu, určitě nesouhlasím. Brusle vám můžou podklouznou dopředu i když stojíte namístě a když dopadnete zezadu na hlavu, tak –jak píše Josef – „opravný termín není“. Jezdím nejvíce ve Vesci v Liberci a musím říct, že někdy žasnu… Dva až tři bruslaři, kteří to umí jezdí s helmou a ostatní, kteří každou chvíli padají , nebo vrávorají, chytají se plotu a nakonec si vyzkouší sjet i ty kopce co tam jsou, tak ti jezdí bez helmy a bez chráničů. A mezi nimi bohužel i děti…Nechápu někdy rodiče… Ale jinak zdravím všechny „inlajnisty“
[8] : : : reaguj :
Zastávám názor : Helma povinná výbava bruslaře !
[9] : : : reaguj : web
Ahoj všem, díky za rozvíření této debaty.
Ladislavova poznámka [1] Ladislav: je užitečná právě v tom, že přesně jako on, smýšlí hodně lidí, kteří si říkají inline instruktoři a právě po té, co jsem takové experty viděl v akci jsem se rozhodl napsat tento článek.
Pointa té výuky byla v tom, že ten úžasný instruktor si při ukázce přešlapování zakopl o zadní kolečko (podotýkám, že brzdu neměl) a zřítil se na asfalt tak šikovně, že si sedřel dlaně obou rukou, protože zcela v souladu se svým přesvědčením neměl chrániče dlaní. Nešťastná začátečnice se mu vlastními papírovými kapesníčky pokoušela ruku vyčistit, protože ten odborník neměl sebou ani lékárničku.
Argumentace, že přilbu a chrániče instruktorovi nenařizuje zákon je sice pravdivá, ale je úplně mimo mísu. Jak správně napsal Jirka [2] Jirka:, instruktor má jít především příkladem.
Teorie o tom, že začátečníci jezdí pomalu jsou taky velmi úsměvné. Samozřejmě, že začátečníci jezdí pomalu a opatrně, protože rychle to ještě neumí, ale vědí lidé okolo nich, že zrovna tenhle člověk teď jede opatrně a není dobré do něj nabourat nebo mu pod nohy pustit psa i s vodítkem?
Každopádně poslední věta příspěvku Ladislav napsal/a: .Dobrého instruktora poznáte podle určitě jiných věcí
by mě od Ladislava zajímala trochu detailněji. Jaké jiné věci máte na mysli. Buďte prosím konkrétní.
Na závěr snad už jen tolik: Na bruslích už jsem v životě stál mockrát, mám brusle s brzdou (slalomky a fitnesky), mám brusle bez brzdy (speedy) a zabrzdit umím opravdu mnoha způsoby. Za posledních 5 let jsem naučil brzdit desítky možná stovky účastníků našich kurzů. Pokud máte Ladislave zájem, rád to naučím i Vás, ozvěte se.
[10] : : : reaguj :
No nevim, cely mi to prijde jako snuska zvastu. Samozrejme chranice jsou dobra vec ale rozhodne ne nutna. Brzda vzadu neni zadny zazrak a da se bez ni v pohode obejit. Predevsim je tu ale otazka proc vubec shanet instruktora. Neuveritelne me irituje tenhle dnesni trend(a nejenom v inline brusleni) kde na vsechno musi byt instruktor(ktery ma minimalne 5000 certifikatu) a kteremu samozrejme musite vysolit pekne prachy. Nic se nemuzu naucit sam, nebo se na to zeptat znamych, proste na vsechno musi byt instruktor. Lidi proberte se, bruslit se muzete uplne v pohode naucit sami nebo s kamarady, na placeny instruktory se z vesele a vysoka vyserte!
[11] : : : reaguj :
[10] Pavel:Na inlinech jsem začal jezdit letos v květnu a byl jsem nucen všechno okoukávat sám. Rád bych si býval zaplatil instruktora, ale Vary jsou trochu mimo dění. Přestože jsem dřív na lyžích ani na kole chrániče nenosil (je mi 43), tak na inlinech je mám i s přilbou pokaždé. Zatím jsem objímal matičku zem jen párkrát, ale radši mám rýhy v plastu než v kůži. Ještě by měli vymyslet chránič na kostrč.
[12] : : : reaguj :
[10] Pavel:Na inlinech jsem začal jezdit letos v květnu a byl jsem nucen všechno okoukávat sám. Rád bych si býval zaplatil instruktora, ale Vary jsou trochu mimo dění. Přestože jsem dřív na lyžích ani na kole přilbu nenosil (je mi 43), tak na inlinech je mám i s přilbou pokaždé. Zatím jsem objímal matičku zem jen párkrát, ale radši mám rýhy v plastu než v kůži. Ještě by měli vymyslet chránič na kostrč.
[13] : : : reaguj : web
… pohybuji se již nějaký rok v inline sportu jako účastník závodů i jako prodejce , proto si dovolím velice krátce reagovat.
..začínám mít dojem ,že v ČR je již více „instruktorů bruslení“ než samotných bruslařů … stala se z toho komerční záležitost (samozřejmě nic proti).
O chráníčích a přilbě není vůbec potřeba diskutovat . Všichni co mají zdravý rozum ji mají při jízdě na hlavě … jsou vzdušné,pohodlné,lehké a i ta nejlevnější za pár stokorůn Vám může zachránit život !!!
rozhodnutí je pouze na Vás …
[14] : : : reaguj : web
Zdravím,1) bych rád poděkoval za článek. Myslím, že je velmi dobře napsán a rozhodně může pomoci lidem, kteří instruktora hledají, ho najít.
- [10] Pavel: Pavel: promiň, ale nemohu s tebou souhlasit. Poznal jsem pár lidí, kteří by to bez pomoci (nic proti nim) nezvládli.
- všem kolem sebe doporučuji helmu a chrániče, ovšem sám je nenosím. Opravdu se v nich necítím. Nejezdím závody, ani Le Mans.
- Jirka2: Víš proč se v poslední době hovoří o úrazech na inlinech? Protože jsou čím dál více rozšířené. To však neznamená, že na kole, lyžích, pěšky se nestane mnohonásobně více úrazů. Ale chápu, že něco média napsat musí.
Dnešnímu létu ZDAR!
[15] : : : reaguj :
Po přečtení příspěvků v diskuzi musím konstatovat, že ač se Ladislav pustil do kritiky článku poměrně ostře, plus mínus se mu povedlo vyjádřit to, co z něj na mě také vyzařuje. Jen to pojal trochu osobitě. Rezolutně konstatovat, že dobrého instruktora poznáte podle nasazené helmy a brzdy na bruslích je úsměvné. Článek autora mi připomíná mnohé reklamní texty snažící se upoutat různými pseudo přednostmi. Děti jsou trochu něco jiného, zde je potřeba opravdu jít příkladem, ale dospělí člověk se dokáže sám rozhodnout, zda bude nosit helmu nebo nikoliv. Osobně ji nenosím a beru to jako projev své osobní svobody. S přimontovanou brzdou bych se zranil hned po ujetí prvního metru, nechápu jak jí někdo může používat k brždění. Souhlasím i s tím, že v dnešní době se všechno hrozně hrotí, nechápu k čemu instruktora na inline bruslení. Zajímalo by mě, kolik z nich umí bruslit.
[16] : : : reaguj : web
Já používám ABEC 9 od WheelCartlu. Jsem spokojen, ale může to být také tím, že jsem nevyzkoušel žádná iná ložiska.
Ve výsledku u mě stejně závisí na tom, kde přesně jezdím.
Snažím se je i po pár jízdách vyčistit, ale to nedělám zas tak moc často. Zvažuju keramická ložiska od Inlinebusu, tak dám pak vědět, jak to fičí.
[17] : : : reaguj : web
Špatná diskuze.
Nicméně s Tondou souhlasím až na jedinou věc a tou je „…k čemu instruktora na inline bruslení“.
Věřte, nevěřte existují lidé, kteří se to prostě samy nenaučí nebo měli například úraz (a ač je bruslení baví, mají po úraze strach znovu to samy zkoušet). Tak přesně z toho důvodu.
[18] : : : reaguj :
Tak letos se chystáme.Já a tři děti,silně přemýšlím zda prvně nenavštívíme kurz…není to zase taková sranda jak se zdá
[19] : : : reaguj :
no ja s timhle clankem take naprosto nesouhlasim, velice rad autora clanku osobne presvedcim jak brzda je spis nebezpecna nez uzitecna, jak rikame s ostatnimi od zacatku ten kdo ji vymyslel nemel vsech pet pohromade…
[20] : : : reaguj : web
Díky všem, kdo k tomuhle článku reagujete. Jsem rád, že se ozývají hlasy souhlasné i nesouhlasné s obsahem článku. Dovolím si jako autor reagovat na některé komentáře:
[10] Pavel: Ano, Pavel má pravdu. Já sám jsem se naučil bruslit od jiných lidí. Nakonec jsem ale šel na kurz pro instruktory a zjistil, že spoustu věcí jsem mohl umět rychleji nebo jsem se je měl naučit jinak.
[11] Honza: Letos máme ve Varech kurz, tak se zastav.
[15] Tonda: Nic proti projevu Tvé osobní svobody. Já svou svobodu vnímám v tom, že jsem se rozhodl přilbu nosit a současně ji doporučovat i dalším lidem. No a když mi na kurz přijdou lidé, kteří se chtějí naučit bruslit, cítím zodpovědnost za jejich zdraví. Z toho důvodu chci aby měli na hlavě přilbu. Určitě se shodneme na tom, že riziko poranění hlavy je pak menší.
[18] BRYOLKA: Těšíme se
[19] pepa: Já nepotřebuji přesvědčit, že brzdu nepotřebuješ. Věřím tomu. O tom jestli je nebo není nebezpečná můžeme debatovat dlouho a pravděpodobně se neshodneme. Tenhle text nevznikl aby tvrdil, že kdo nepoužívá brzdu je hňup. Vznikl na základě otřesného zážitku ve Stromovce, kde jsem viděl „instruktora“, který svým platícím účastníkům předváděl svoje umění a dopadlo to pro něj bohužel špatně.
[21] : : : reaguj :
[15] Tonda:Taky jsem se skoro všechno naučil sám. Nicméně to neznamená, že je instruktor k ničemu – vtip je v tom, že dobrý instruktor ti dokáže říct, co děláš blbě a jak to máš dělat dobře. Kamarádská rada typu „no já nevím, jak to dělá, tak se prostě podívej“ mě prostě příliš kupředu neposune. Možná proto má většina špičkových sportovců trenéra ne?