Jak vybrat in-line brusle?
Jarní počasí láká
k provozování nějaké te sportovní aktivity a přichází nám spousta
dotazů na téma jak si správně vybrat brusle. Odpověď není zas tak
složitá, ale vyplatí se při koupi bruslí trošku popřemýšlet a
vyzkoušet více možností a pak se rozhodnout. Následující řádky by vám
mohly při výběru trochu pomoci.
V současné době si lze vybrat z velikého množství modelů známých
i neznámých značek v cenách kolem 1000,– Kč až do desítek tisíc. Těmi super
drahými závodními modely se dnes zabývat nebudeme a zaměříme se na brusle
pro každého, tedy kategorii nazývanou fitness.
Úplně nejzákladnější odpovědí na otázku jaké brusle si koupit je: Hlavně pohodlné a kvalitní. Ta první část se dá celkem snadno zjistit vyzkoušením, ta druhá už hůř, ale pár možností přece jen existuje.
Při výběru bruslí doporučuji postupovat od nejdůležitějšího k nejméně důležitému
- Nejdůležitější je kvalita a pohodlnost boty
- Materiál a způsob konstrukce rámu neboli nože
- Kolečka a ložiska – kolečka se časem stejně sjedou a ložiska zadřou, takže je budete měnit.
Až si vyberete, tak se zkuste podívat třeba do Sportilo.cz. Výběr mají veliký.
Pohodlná bota
Dneska už se ve fitness bruslích
používají převážně takzvané softbotičky, což jsou lehké a měkké
botky s vyztuženou konstrukcí okolo kotníků a tvrdou podrážkou, ke které
se přimontovává nůž. Konstrukce by měla být vně botičky, určitě ne
uvnitř tak aby se dotýkala nohy v botě. Občas se ještě dají
v některých obchodech vidět skeletové boty připomínající lyžařské
přeskáče, jejich pohodlnost je ale velmi malá a speciálně při jízdě po
trošku drncavějším povrchu to není moc příjemný zážitek. Navíc
kolečkové brusle jsou hlavně letní záležitost a tak jsou moderní botky
už velmi prodyšné a často se spoustou větracích otvorů překrytých
síťovinou. Obecně lze říct, že pocit v botičce by měl zhruba odpovídat
pocitu v pohorkách, to jsem ale asi spoustě lidí nepomohl, takže jde o to,
abyste měli před prsty místo asi tak 0,5 – 1 cm. Noha při bruslení
trochu nateče a pak by tlačila. Ideální je si vybrané brusle v obchodě
nazout a vesele si v nich po obchodě pojezdit – aspoň 10 radši
15 minut. Jasně, prodejci ze mě mít radost nebudou, ale vy z nákupu jo.
Při popojíždění si všímejte, jak se chová podrážka brusle. Rozhodně
se nesmí ohýbat kolem nože do stran a všelijak vám pod nohou „plavat“.
Taky si všimněte, jestli bota někde netlačí – obzvlášť na místech,
kde se potkává měkká část boty s plastovou konstrukcí. V tom případě
zkuste jiné číslo nebo si vyberte jiný model.
Konstrukce brusle
Před tím než si brusli rozhodnete vyzkoušet, tak si pečlivě
prohlédněte její konstrukci. Měla by být pevná a „důvěryhodná“.
Existuje spousta variant, jak brusli zkonstruovat a některé umělecké kreace
jsou sice hezké, ale v konečném důsledku k ničemu. Fitnessová brusle by
měla mít zavazování a nad kotníkem přezku. Zavazování na tkaničky se
už u fitness bruslí moc nedělá, ale používají se různé zdrhovací
systémy s různými lanky a provázky. Na ty si dejte pozor, protože ne
každý vydrží stovky utáhnutí a povolení. Je taky velice důležité
zjistit, jak moc jde ještě utáhnout po té, co máte botu na noze utaženou.
Nová brusle časem trošku povolí, lanko se může vytahat a pokud už jste na
konci, tak za pár měsíců už brusli pořádně neutáhnete.
To samé platí o přezce. Současná konstrukce přezek bývá vybavena
ráčnou (nebo jak to nazvat) a přezka jde přes zoubky dotáhnout. Tady pozor
na dvě věci: Stejně jako u zavazování byste neměli mít přezku
dotaženou až na konec, ale měli byste mít rezervu na obě strany. Je
výhodné, pokud je možné ozubený pásek, který se mechanizmem přezky
„okousává“, vyměnit za nový. Nemají to všechny brusle, ale ty lepší
ano.
Vhodná konstrukce pak mívá ještě přes nárt pásek se suchým zipem, to se
hodí, ale není to podmínkou.
Hodně pozornosti věnujte tomu, jak je nůž s kolečky připevněn k botě. U dražších modelů se používá spojení pomocí šroubů, což je výhodné při čistění a případném nastavování rámu, u ostatních bruslí je nůž připevněn nýty a u tech nejlevnějších je přilepený nebo rovnou vylisovaný jako součást botky. Na nýtovaném spojení si dejte pozor jestli jsou všechny nýty pevně utažené a pořádně provedené – dost často nebývají a rám pak povolí v nejméně vhodný okamžik. Lepené a lisované rámy bych za důvěryhodné nepovažoval. Když budete mít brusli v ruce, zkuste s rámem pořádně zacloumat a různě zakroutit všemi směry. Divili byste se jakými silami bude v budoucnu namáhán – představte si třeba přešlapování do zatáčky… Pokud rám povolí nebo vydává divné zvuky (klape, vrže atd.) pryč od něj.
Kolečka, ložiska, nůž
Na téma koleček a ložisek už bylo popsáno hodně papíru a elektronů na Internetu třeba tady a tady jsou výborné články od Honzy, takže jen pár slov. Tvrzení, že ložiska ABEC 7 jsou lepší než ABEC 5 není vždy pravdivé. Norma ABEC neříká níc o kvalitě, ale mluví o přesnosti s jakou byla ložiska vyrobená. Mnohem důležitější je výrobce ložisek. Ložisky SKF nebo ILQ vůbec nic nezkazíte. Faktem ale zůstává, že u nových bruslí tohle moc neovlivníte, takže se tím budete zabývat až později při výměně ložisek nebo koleček. Rozhodně by se ale kolečko mělo v brusli točit volně a bez jakýchkoliv zvuků. Většina ložisek je už z výroby namazána vazelínou a jsou roztočená, takže případné rychlé zastavování kolečka ještě v obchodě je asi způsobeno něčím jiným než ložiskem. Někdy stačí kolečko vyndat, ložiska domáčknout a vše je vyřešeno. Prodavač by to měl ochotně udělat.
Dnešní fitnessová kolečka už jsou téměř v drtivé většině ve velikosti 90mm případně 84mm. 78mm kolečka již téměř vymizela. Platí pravidlo, čím větší kolečko, tím lépe jede rovně a hůř zatáčí. Takže podle toho, co chcete na bruslích dělat volte velikost koleček. Zajímavým parametrem je tvrdost. Udává se jako číslo s písmenkem A. 78A, 80A a podobně. Čím vyšší číslo, tím tvrdší kolečko a tím rychleji pojede, na druhou stranu čím tvrdší tím citlivější na nerovnosti a snáz přenáší vibrace. Stejně jako u ložisek, to u nových bruslí moc neovlivníte, tak to moc neřešte.
Nůž neboli rám se dnes vyrábí
z různých materiálů. Nejpoužívanější jsou různé slitiny hliníku a
platí, že čím dražší tím lehčí a lepší. Dříve se nože vyráběly
i z plastů od toho se dnes upouští, ale pro první brusle to není žádná
chyba, pokud je nůž dobře vyroben. Poslední dobou se objevují nože
z kompozitních materiálů nebo se tak alespoň tváří. Osobně jsem ještě
neviděl fitness brusli, která by skutečně měla kompozitový rám.
Většinou je to nějaký plast s texturou, která vypadá jako kompozit a nebo
je to cosi, co se při prvním prudším bouchnutí o obrubník zlomí, takže
od toho radši dál.
Když si budete brusle prohlížet, zkuste v ruce rám zdeformovat, pokud bude
příliš podajný, tak nebrat. Neměl by být ani moc pružný, ale měl by
být především velmi tuhý. Ideální rám by se neměl ani hnout FILA přišla před časem
s aktivním rámem, kde je rám rozdělen na dvě poloviny a každá zvlášť
se může trošku hýbat. Tohle řešení jsem nikdy nezkoušel, tak nevím.
Pokud máte někdo zkušenosti, tak napište do komentářů. Prý by brusle
měla líp zatáčet. Jak je to ale s odrazem?
U některých bruslí existují mezi botou a nožem tlumiče vibrací. Pro
fitness jízdu to může být pohodlná věc, ale je třeba věnovat velkou
pozornost materiálu tlumiče, protože může časem dojít k jeho změknutí
nebo dokonce rozdrolení a tím k uvolnění nože. Já osobně bych se
tlumiči radši vyhnul.
Inline brusle pro děti
V případě dětí je situace trochu složitější v tom, že jim pořád roste noha. To je fakt, se kterým se musí rodiče vyrovnat a který jde vyřešit díky tomu, že někteří výrobci vyrábějí brusle s proměnou délkou botičky v rozsahu cca 3 – 4 čísel. Protože jde ale o dětskou nohu, tak bych se určitě díval na nějakého renomovaného výrobce. Například K2, Powerslide nebo Rocess. Ti tomu docela rozumí. Je důležité prostudovat mechanizmus a být si jistí, že se velikost boty nemůže samovolně změnit třeba při vběhnutí na trávník. Taky je důležité hmatem zjistit, jak vypadá mezera při maximálním a minimální rozsahu, aby nedocházelo ke skřípnutí nártu a chodidla. Všechny ostatní parametry by měly být stejné jako u dospělých.
Rozhodně nedoporučuju brusle, které jsem teď viděl někde na stezce a které vypadají jak malá tříkolka. Pod patou jsou kolečka vedle sebe a vpředu je jedno. Na takových bruslích se bruslit nedá a jsou to vyhozené peníze a pro prcka je to zkažený zážitek. Bohužel jsem na webu nenašel žádnou jejich fotku, tak až si je někde nafotím, tak ji sem přidám. Díky Pepovi se fotka bruslí objevila v cuku letu a proto už jsem ji sem přidal
Závěr – rady pro výběr inline bruslí
Co říci závěrem? Snad jen pár rad a otázek,které si je vhodné před koupí položit.
- Jak často a jakým stylem chci jezdit?
- Kolik peněz jsem chci do bruslí investovat?
- Je bota pohodlná a pevná?
- Jak je udělaná konstrukce boty?
- Jak funguje zavazování a přezky?
- Z jakého materiálu je vyroben nůž a jak je přichycen k botě?
- Mám nějakou oblíbenou značku?
A úplně závěrem už mnohokrát omletá rada. Pokud si chcete zabruslit dobře, tak si připravte částku v rozmezí 2500,– až 6000,– Kč. Levnější supermarketové modely sice potěší svou cenou, ale ne vlastnostmi. I když občas se podaří dobrá koupě ve velkých sportovních obchodech, kde mají slevy na starší modely až 50%. Vyplatí se proto trochu prozkoumat trh.
Máte už brusle a chcete vědět jak se na nich udržet, nebo jak zastavit?
Nejjednodušší způsob je přihlásit se na náš inline kurzinline kurz a tam se naučíte vše potřebné. Klikněte pro více informací o kurzechKlikněte pro více informací o kurzech
Sdílejte článek kliknutím na ikonku oblíbené sociální sítěDiskuse
Komentáře k textu
Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentář
[1] : : : reaguj : web
Posílám odkaz na brusle zmiňované v článku
[2] : : : reaguj :
Nikde jsem se nedočetl o volbě v případě méně kvalitního terénu. Jaké volit brusle (případně kolečka) pokud budu častěji bruslit na ne zcela dokonalém asfaltu, např. na štěrkované silnici (jak se dnes často opravují). U nás ve vesnici (Buštěhrad) tak bohužel opravují i celý povrch vozovky a i při běhy ode mě odskakují kamínky. Děkuji za odpověď, pokud bude na e-mail, bude to prima.
[3] : : : reaguj : web
[2] lajan : Ahoj, co třeba zkuist tohle ? Iwo se v článku o Offroad bruslích docela rozepsal…
[4] : : : reaguj :
Omlouvam se pac se sem muj dotaz prilis nehodi ale nevim kde jinde se zeptat. Mam docela kvalitni brusle K2 s lozisky ILQ9, jezdil sem na puvodnich koleckach(84mm,83A) a tesil sem se az je sjedu a ze si koupim kolecka o vetsim prumeru. Koupil sem Head 90mm, 84A. No a cekal sem tak nejak ze to bude znat ze budu rychlejsi jak vitr, ale co se nestalo ja sem pomalejsiii. Takze brusle sou hur ovladatelny(coz mi nevadi) ale hlavne sou strasne pomaly. Namontovany to mam dobre, kola se toci paradne ale ta jizda je znatelne pomalejsi. Ze by to byly az takovy smecka? dal sem za ne 1400,–… nebo sou moc mekky? Na bruslich uz jezdim nejakej ten rok tak sem si rek ze si dopreju komfort vecich kol a tudiz i rychlosti ale ono ejhle. Dik za radu cim to
[5] : : : reaguj :
EDIT: pomalejsi jako nez na tech puvodnich mensich koleckach
[6] : : : reaguj : web
[4] Yaze : Popisujes situaci, kterou jsme si take vyzkouseli. S novymi koly brusle vubec nejely at jsme delali co chteli. Pres vsechna ujisteni, ze jsou to „vyborna“ kolecka. Kolecka se „lepila“ k asfaltu a jizda byla velka drina oproti uz temer starym a sjetym koleckum. Zkouseli jsme je reklamovat a podle ocekavani se nam vysmali. Nakonec skoncily v bazaru. Kolecka HEAD neznam, ale rekl bych, ze to bude stejny pripad. Mezi jednotlivymi vyrobci a kolecky je rozdil a priste bych urcite vsadil na kolecka, ktera ma nekdo vyzkousena. Investovat vice penez do znackovych kol se vyplati. Takova kola se sjizdeji pomaleji a skutecne jedou.
[7] : : : reaguj : web
Doplnim, ze pri vyberu klolecek hraje roli nejen velikost, ale i tvrdost. Tvrdost je terba zvazit nejen z pohledu „pohodlne“ jizdy, kdy mekka kolecka neprenasi vibrace do nohou. Je treba pripomenout, ze mekci kolecka se rychleji sjizdeji nez tvrda. Zvlaste pri letnich vysokych teplotach, kdy je teplota asfaltu pres 30 stupnu, dokazi mekka kolecka mizet doslova pred ocima.
[8] : : : reaguj :
Stretol som sa s kolieskami v nižších cenových kategóriách a „supermarketových akciách“, ktoré sa chovali presne tak. Doslova sa lepili na asfalt. Ide o to, že čo sa týka materiálu, kolieska okrem charakteristiky tvrdosť majú aj charakteristiku „odrazivosť“ – niečo ako pružnosť, schopnosť odskočiť. A kvalitné kolieska majú tieto dve materiálové vlastnosti vyvážené tak, aby boli kolieska rýchle… Tie menej kvalitné síce majú nápis 84A, ale či to je objektívne, to nikto nezistí… A hoci cena nebýva vždy zárukou kvality, od koliesok za 175,–Kč by som zázrak asi nečakal!
[9] : : : reaguj :
Igrlik napsal/a: od koliesok za 175,–Kč by som zázrak asi nečakal!
Jsem jezdil na kolečkách Bulleye 80mm 78A a staly neco okolo tri set a presto ze muj puvodni zamer byl mit kolecka na trenink do deste, ktere mohu znicit raz dva, tak jsem byl nadmiru spokojen, slouzili opravdu dlouho, jizda byla sice mirne pomalejsi, ale fakt se na tom dalo jezdit i v desti a neklouzalo to, takze spis bych rekl, ze u levnych kolecek je to proste sazka do loterie, ale ze jsou levna nemusi znamenat, ze jsou spatna a na fitnessovy brusleni mohou stacit.
Co se tyka kolecek HEAD, tak jestli je to od te same firmy co vyrabi kdejaky sportovni vybaveni a boty predevsim pro hypermarkety, tak bych se tomu ani nedivil. Jestli teda uz i tyhlety vyrabej kolecka do inlajnu, tak za chvili to budou prodavat na stancich i Tamani za tsista.
[10] : : : reaguj :
http://www.boardmania.cz/…rra-9-panske
Brusle-LandRoller-Terra-9-panske – pokud by admin chtěl zaúřadovat
[11] : : : reaguj :
Chtěla bych si koupit inline brusle. Tyto jsem si vybrala. Máte s nimi někdo nějakou zkušennost? Díky za rady.
Inline brusle Tempish Fitness ZX pro ženy
[12] : : : reaguj : web
Ahoj Míšo, záleží na tom, jak to s bruslením myslíš vážně. Pokud sem tam vyrazíš, určitě těmito bruslemi nic nezkazíš, pokud budeš jezdit víc, šel bych raději do jiných. Jako nej poměr cena výkon mi přijdou brusle Powerslide, takže bych šel spíš do nich.
[13] : : : reaguj :
Zdravím vás všechny ve spolek.Je mým záměrem koupit brusle Rollerblade Crossfire 4.0 a chci se zeptat ,méte-li někdo s těmito bruslemi zkušenosti popř. můžete-li doporučit pro fitness ježdění nějakou osvědčenou značku v cenové kategorii kolem 3500,– .Jsem na inlinech začátečník,ale hrával jsem lední hokej a na inlinech jsem již stál a nečinilo mi to potíže. Díky předem za odpověď.
[14] : : : reaguj :
Koupil jsem si k2 moto.Sou fakt perfekni.Akorad mě zarazil rozměr koleček.Proč tam sou dva rozměry?Kde pak seženu nahradni když sou jen sady z jednym rozměrem?Dekuju za radu
[15] : : : reaguj :
Jak se tu již několikrát psalo – lze je osadit 8×84, pod šroubem je vymezovač, který lze otočit.
[16] : : : reaguj :
Dostala jsem brusle Rollerblade SG5,kolečka 78mm,80A,zajímalo by mě,jestli jsou dobré,a jestli změkne trochu botka?Díky za info
[17] : : : reaguj :
Co prosím znamená číslo u bruslí?! Např. 7.1 nebo 9.2 apod.
[18] : : : reaguj : web
[17] sasa: Kde se to číslo vyskytuje? Nějak nic mi to neříká…
[19] : : : reaguj :
[17] sasa: ..,.ze na nich probehl upgrade na vyssi verzi
[20] : : : reaguj :
ahojte..prosim moze mi niekto povedat nieco o ložiskach SG5 – teda myslim, ze je to oznacenie lozisiek mam v plane kupit si brusle, ktore maju prave toto oznacenie..vydrzia nieco ? nerada by som za par dni bola pocut na kilometer daleko dakujem !
[21] : : : reaguj :
Ahoj. Mam mensi, mozna trochu zapeklity dotaz..:) Nektere brusle maji oznaceni lozisek ABEC(casto u FILA),(casto u ROLLERBLADE) SG, ILQ( casto u K2) za nimi jsou samozrejme nejake cisla.. jde rict ze abec je nejhorsi a ilq nejlepsi? napriklad kdyz poravnam u znacky FILA ABEC 7 a u ROLLERBLADE SG 5.. co je lepsi? Mozna se pousmejes ale skus mi to prosim nejak vysvetlit..Predem dekuji za odpoved.. Mimochodem good stranky..
[22] : : : reaguj : web
[21] Krovis: [20] Lucia: Ahoj, o ložiscích se docela hodně rozepsal Honza v tomto článku
V podstatě lze říct, že pro naše běžné bruslení číslo za ABEC vůbec nic neznamená.
Označení SG5 je obchodní název ložisek, které do bruslí montuje Rollerblade a vzhledem k tomu, že RB je solidní firma, tak bych se toho moc nebál.
[23] : : : reaguj :
Ahoj,
jsem úplný začátečník a chci si pořídit in-line brusle. Líbí se mi tyto http://www.worker.cz/…orker-madrid. Najde se prosím někdo, kdo by začátečníkovi poradil, zda jsou vhodné? Děkuji Ondra
[24] : : : reaguj : web
No, píšou tam: „Tyto sportovní fitness kolečkové brusle je určena pro sportovce a zkušené rekreační in-line bruslaře.“ Tak ti nevím… ono to chce hlavně vyzkoušet na nohu, jak padnou.
[25] : : : reaguj :
Ondra: dík za tip, dneska jsem si workery koupil přímo ve Vítkově a musím říct že zpracování se mi velmi zamlouvá, jsou pohodlné, budu testovat a uvidím, ale zatím jsem spokojen a doporučuju !
[26] : : : reaguj :
Zdravím, jsem úplný začátečník a rád bych začal s bruslením, nevím ovšem jaké brusle pořídit, vážím 130 Kg, takže asi budu potřebovat nějaké kvalitnější že? Můžete někdo doporučit?
[27] : : : reaguj :
K té tvrdosti koleček. Mám doma brusle, které jsme kupovaly s mamkou když jsem byla menší. Kupovaly jsme je ve sportu a z celé nabídky se zdály nejlepší. Ale časem jsem zjistila že kolečka jsou moc tvrdá a jezdit s nimi po trochu nerovné cestě je skoro nemožné. Strašně to drncalo a když jsem najela na kamínek tak jsem taky někdy pěkně spadla. Naštěstí už sou mi malí, takže budem kupovat jiný. A určitě už si dám na tohle pozor! A děkuju moc za rady co jsem tady našla. Budou se hodit! Díííííky !!!
[28] : : : reaguj :
Zajímavý článek, kde najdete i popis norem ložisek a typy koleček a další tipy (je tam snad vše potřebné) je na http://www.prolidisnazorem.cz/…i-vedet.html Roman
[29] : : : reaguj : web
[28] Roman: článek jsem rychle prolétl a uvádí mnoho zažitých polopravd až lží. Například tvrzení, že norma ABEC udává kvalitu ložiska není pravda. Sice uvádí, že neznačkové ABEC9 mohou být horší než značková ABEC3, ale znění članku „čím větší ABEC, tím lepší“ tím nezměnil. Dále není pravda, že ILQ ložiska jsou kvalitou lepší než ABEC a SG (srovnává jablka a hrušky). Zaměřil jsem se jen na ložiska.
[30] : : : reaguj :
[29] HonzaH:Pro výběr ložisek je potřeba si rozmyslet jak často budu brusle používat a s tím spojenou výši investice. Pro běžné ježdění např. do 5 km týdně stačí standartní ložiska za jaké považuju například Tempish ABEC 7 nebo ABEC 9. Jejich cena se pohybuje kolem 250 Kč za 8ks(pro 4 kolečka)http://www.sport365.cz/tempish-abec-7-chrome-loziska-do-in-line-brusli-8ks/ U takových ložisek člověk zbytečně neplatí za drahou značku. Na druhou stranu by neměl očekávat zázraky. V případě, že člověk ví, že bude jezdit delší tratě a nebojí se zainvestovat, je lepší koupit ložiska s označením ILQ (7 nebo 9) Toto označení určuje strojovou přesnost ložiska stejně jako označení ABEC, ale zároveň zaručuje i kvalitu použitých materiálů a to u ABEC ložisek nemáte. Vřele můžu doporučit například Powerslide ILQ 9 – http://www.sport365.cz/…dni-loziska/ případně i levnější verzi K2 ILQ 7 http://www.sport365.cz/…sic-loziska/ kde není zase tak vysoká cena a kvalita bude lepší než u běžných ABEC 9 ložisek.
[31] : : : reaguj : web
[30] Mirek: ILQ neni norma na material ani presnost vyroby. Jde o obchodni znacku lozisek s rozmery stejnymi jako standardni loziska 608. Rozdil je, ze maji o kulicku mene. Vice informaci http://www.twincambearing.com/
[32] : : : reaguj :
Ahoj,potrebovala bych poradit ,,jak dlouho a jak casto mam jezdit na bruslich…diky
[33] : : : reaguj :
Ahoj, co brusle Fila EVE PRO? Chci na bruslich zacit, ale take u nich zustat, tak chci rovnou zainvestovat, nebo je lepsi koupit prvni neco hodne levneho a odrovnat pri trenincich? Ziju ve Spanelsku, neni tu mozne sehnat napr. znacku Tempish. S diky, Daniela
[34] : : : reaguj : web
[33] Daniela: Vyzkousej je, projed se, stuj v nich chvili. Nejlepe v nekolika modelech, nez si vyberes ten pravy, ktery Ti sedne.
Kdyz padne bota, budes spokojena. To plati pro levne i drahe brusle.
[35] : : : reaguj :
Já jezdím na bruslích Tempish – těchto http://www.radicalsport.cz/…k-43/d-3202/ a jsou opravdu skvělé. Lepší než všechny inline brusle, co jsem měl předtím.