Home E-mail - nezapomeň zaměnit slovo zavináč za znak

Brzdění na kolečkových inline bruslích

1. 6. 2005 St 18.46 [Poradna]tisk

obrazekBruslíte už několik let? Nebo teprve začínáte? Už jste měli modřinu přes celá záda? Protože už se nějaký čas pohybujeme na bruslích, odhalili jsme lecjakou fintu a tak se o ně chceme s Vámi podělit. Zprovoznili jsme pro vás poradnu. V tuhle chvíli v ní najdete pár způsobů brzdění i s několika fotkami a časem přidáme další rady a tipy. Ptejte se co vás zajímá a my se budeme pokoušet co nejrychleji odpovídat.

Ze všeho nejhorší jsou trpaslíci a nejvíc bolí pád dozadu. Pamatujte si základní pravidlo, ať se děje cokoli snažte se spadnout dopředu. Naučte se nebát pádu vpřed – máte chrániče a helmu.

Technika brzdění na inline bruslích

Naučit se správně brzdit je ze všeho to nejdůležitější, bohužel stále velmi opomíjené. Způsobů jak zabrzdit existuje několik a je dobré si jich pár osvojit, protože pro každou situaci se hodí jiný. Začněte se učit brzdit z malé počáteční rychlosti a postupně ji zvyšujte. Těch pár minut navíc stojí za to. Vždy se snažte myslet trochu dopředu a mít jasno v tom jak budete zastavovat. Pro malé přibrždění lze s úspěchem použít pár obloučků jako na lyžích. Pokud máte dostatek času, hodí se to také k vytracení rychlosti před hlavním brzdícím manévrem.

Brzda na patě

obrazek Ať si každý říká co chce, ale většina fitness bruslí je už od výrobce vybavena brzdou na patě a její včasné a správné použití může vyřešit lecjaký problém. Když už nic jiného, tak bržděí patní brzdou dělá velký rámus a může tak upozornit okolí, že řešíte nějaký problém.

Použití patní brzdy je celkem jednoduché. Z jízdy snožmo vysunete dopředu nohu s brzdou tak, aby se přední kolečko začalo zvedat a špalík brzdy se začal dotýkat asfaltu. Současně s tím jde druhá noha jakoby do dřepu a celé tělo od pasu nahoru se naklání vpřed. Můžete si pomoci předpažením, zvýšíte tak svoji stabilitu. Čím větší je počáteční rychlost, tím hlubší předklon je potřeba. POZOR ve velké rychlosti hrozí roztočení okolo brzdy!!!

T-Stop

obrazekNe vždy se dá účině zabrzdit patní brzdou. Třeba ve velmi vysoké rychlosti vůbec nebude fungovat a tak je potřeba zkusit něco jiného. Takzvaný T-Stop nebo Téčko je velice účiný způsob jak sížit i velmi vysokou rychlost. Jeho účinost je vykoupena jednak opotřebováním koleček a jednak rizikem, že při špatném provedení se roztočíte do pěkné piruety.

Provedení T-Stopu chce trochu cviku a každému jde na nějakou stranu lépe. Zkuste se ho ale naučit na obě nohy, protože těžko říct, kterou budete muset použít až se bude lámat chleba nebo asfalt nad dírou. Základem je postavení zadní brusle kolmo ke směru jízdy. Brusli zvedněte a jakoby ji spouštějte ze shora za přední nohu. Z počátku můžete nechat zadní nohu trochu volnější – brusle se vám sama správně srovná. Pro dosažení maximálního účinku brždění pak zvyšujte tlak na zadní nohu a snažte se jí přítáhnout k přední brusli. Jasný ne? Koukněte na forku, obalte se chráničema a hurá na parkoviště. POZOR ve velké rychlosti hrozí roztočení okolo brzdící nohy!!!

Pluh

obrazekKdo jezdí na běžkách, tak ho zná, ale přesto se spousta lidí diví, že i tohle se na brulích dá použít. Dá, trochu to bolí, ale dá.

Provedení p Tento způsob brždění nemá žádné akrobatické efekty, ale je velmi náročný na sílu a hodně bolí v kyčlích.

Nouzovka

obrazekVelmi často používaný způsob oblíbený především u začátečíků je opuštění pěkného pevného asfaltového povrchu a zběsilý úprk do trávy. Funguje to, pokud je tráva poblíž, ale jako hlavní brzdící metodu ho opravdu nejde doporučit.

Nejzrádnější je místo, kde končí asfalt a začíná tráva nebo jiný měkký povrch. Tady je potřeba se rozeběhnout rychlostí co nejbližší počátečí rychlosti na dráze a tu postupně vytrácet. obrazekObrovské nebezpečí číhá skryté v trávě v podobě růzých děr, prken a jiného haraburdí. Výsledkem je zlomený kotník a rozbitá hlava. Borci cvičení v bojových uměních mají jistou výhodu, protože se dá celkem rozumně vytratit rychlost v řízeném pádu do kotoulu. Tenhle způsob brždění je opravdu poslední možnost, ke které byste měli sáhnout až když všechno ostatí selže.

Technika pádu

obrazekPád je běžnou součástí života inline bruslaře a pokud se ho naučíte, ušetříte si mnohá bolestivá zranění. Všichni se bojíme upadnout a snažíme se do posledí chvíle se situací něco udělat, končí to potom neskutečnou tlamou a obrovskou modřinou, která se hojí několik týdnů. Chvíli to trvá, ale dá se zvyknout na myšleku: „Radši spadnu dřív, dokud vím jak.“ Pokud jste schopni pád ještě alespoň trochu ovládat, snažte se spadnout dopředu, tam máte chrániče rukou a možná i kolen. Spravně provedený pád končí jakoby v kliku zvaném „dámský“ a na chráničích se sunete do úplného zastavení. Pokud nemáte chrániče na kolenou, dá se pád udržet na špičkách bruslí a rukách, chce to ale nezmatkovat a trochu sílu. Nebezpečí je skryto v rukách, pokud na natažené ruce spadnete hodně rychle, obvykle to zápěstí nebo předloktí nevydrží. Padejte proto na ruce mírně roztažené od těla a lehce pokrčené a zpočátku uvolněné. Svaly na ramenou a zádech pak náraz ztlumí.

Helma a chrániče

obrazekJe to stejné jako na kole, můžete být sebelepší, stejně vám ten pes pod brusle skočí a pokud ho má páníček na takovém tom navinovacím vodítku, tak je vymalováno. Nejdřív si rozbijete koleno, pak hlavu a nakonec vás josefčík kousne do zadku. Takže se rozhodněte sami. Možná by vám při rozhodování mohla pomoct varianta dětské hry berany, berany duc. Zkuste to s někým kdo váží 80 kilo a srazte se hlavami z normální chůze. Pak tu ránu vynásobte čtyřmi až šesti a uvidíte…

Kurzy inline bruslení

Pokud si chcete být jistí, že brzdění na inlinech zvládnete rychle a bezbolestně, tak se přihlaste na naše kurzy inline bruslení. Za 2 hodiny zvládnete minimálně 3 způsoby zastavení na inline bruslích.

Sdílejte článek kliknutím na ikonku oblíbené sociální sítě

14 komentářů | 47003 přečtení

Diskuse

Komentáře k textu

Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentář

Přidal(a): šimon klopr 2. 7. 2007 Po 13.14 ok-rozumět!!!!!
[1] : : : reaguj :
:-D
Přidal(a): Jana Švecová 3. 4. 2008 t 13.29 Vážený pane,
[2] : : : reaguj :

marně hledám Vaši e-mailovou adresu a tak volím tuto formu. Prosím, sdělte mi kde v Praze se koná víkendový kurz bruslení 19.-20.4.2008. Děkuji a zdravím, Jana Švecová.
:-)

Přidal(a): anna 6. 4. 2008 Ne 12.52 Kurzy v Brně?
[3] : : : reaguj :

Dobrý den,ráda bych se zeptala, jestli se dá naučit jezdit na in-linech i v Brně…Dostala jsme je jako dárek,líbí se mi to,ale bojím,bojím…Děkuji.

Přidal(a): zbuddy 11. 4. 2008 P 02.12 Email na Baluda
[4] : : : reaguj :

Vážená paní Švecová, stačí rozkliknout vlevo nahoře „Kontakty“ :-D

Přidal(a): monika 2. 5. 2008 P 09.51 kurzy v českých budějovicích
[5] : : : reaguj : web

dobrý den – děkuji za další informace k in line technice. Těch není nikdy dost. Dovoluji s nabídnout informaci o in line kurzech v ČB. Více se dozvíte ve Sportcentru Delfín.
přeji všem nádherné zážitky na bruslích a pády s dobrým koncem .) Monika

Přidal(a): Renča 17. 8. 2008 Ne 11.57 dotaz
[6] : : : reaguj :

Prosím Vás,nevíte někdo,kde probíhá nějaký zdokonalovací kurz in line techniky v okrese Frýdek-Místek?Dostala jsem brusle dárkem,trochu jezdit umím,ale to brždění bych se potřebovala naučit,umím jen zadní brzdou :-x

Přidal(a): Balud 17. 8. 2008 Ne 20.19 Kurz na severní Moravě...
[7] : : : reaguj : web

[6] Renča: Nejlepší bude obrátit se na kluky z agentury Sportovní kurzy jsou to profíci.

Přidal(a): Vrata 20. 6. 2013 t 10.46 je i vice moznosti
[8] : : : reaguj :

Zapomněli jste ještě na techniku zastavení podobnou jako na ledních bruslích. Při nutnosti náhlého zastavení z větší rychlosti je tato technika nejlepší!

Přidal(a): Balud 21. 6. 2013 P 15.23 re: je i vice moznosti
[9] : : : reaguj : web

[8] Vrata: Ano, určitě existují i další možnosti než tady vyjmenované. Hockey stop je na inline bruslích docela náročná technika a v době, kdy jsme tenhel čálenk psali (před osmi lety :-) ) jsme ji ještě nikdo z nás neuměli.

Přidal(a): Josef 4. 7. 2013 t 23.05 Hockey stop
[10] : : : reaguj :

na ledu je standard, na inlinech špičková technika závislá na kvalitě koleček i aktuálním povrchu. Jinak mi tento článek o brzdění přijde dost dobrý, až na popis použití patní brzdy. Zásadně nohu s brzdou vysunu nejen dopředu, ale hlavně před druhou nohu, udělám jakýsi vláček, pak nemůže dojít k roztočení kolem brzdy, brzda není stranou ale před tělem. Krom brždění touto technikou přejedu téměř libovolné nerovnosti – koleje, štěrk, trávu,… Zabrzdím patou v libovolné rychlosti a neprzním si drahá kolečka. Trochu jiná kapitola je přibrždění při dlouhých sjezdech.

Přidal(a): Pavla 25. 3. 2014 t 00.11 In-line
[11] : : : reaguj :

Dobrý večer, chtěla bych se zeptat, bruslím rekreačně už druhým rokem, je to můj dá se říct doplnkový sport, nyní se chci ale posunout i co se rychlosti a najetých kilometrů týká, styl mám myslím dobrý jaký typ ze současné nabídky bruslí volit? osobně je mi sympatická značka K2, můžu si dovolit i kolečka velikosti 10? Díky předem za odpověd ;-)

Přidal(a): Balíš 10. 4. 2014 t 16.42
[12] : : : reaguj :
Přidal(a): Zdeněk Neveda 3. 8. 2015 Po 09.02 Království za zabrždění
[13] : : : reaguj : web

Já osobně to nechápu:-D! Brzdit na ledě jsem uměl už snad v pěti letech, ale na inline to neumím po 10 letech ježdění :-x (nepočítám brzdění přes patu)… Znáte někdo nějaký servery, kde se dají najít inline dráhy v okolí?? Já hledám na http://www.sportcentral.cz/…ne-brusleni/ ;-)

Přidal(a): Josef 9. 2. 2016 t 23.18 inlajnové terény nejen pro Zdenka
[14] : : : reaguj :

Slušné databáze inlajnových terénů jsou na inlinemap.net (celý svět), čechy a okolí na nabruslich.cz. Tyto WEBy jsou aktualizovány, ostatní ohledně tras spíše skomírají.

*
  Gravatar povolen.
Komentář *
Kliknutím vložíš:
Vlo� smajla :-) Vlo� smajla :-( Vlo� smajla ;-) Vlo� smajla :-D Vlo� smajla 8-O Vlo� smajla 8-) Vlo� smajla :-? Vlo� smajla :-x Vlo� smajla :-P Vlo� smajla :-|
Příspěvěk je formátován Texy! syntaxí. Není povoleno HTML, odkazy se převádějí automaticky. Pokud se komentář nezobrazí, neprošel bezpečnostní kontrolou a já jej musím schválit přes administraci. Nevkládej jej prosím znovu.